דיון בוועדה המיוחדת להתחדשות עירונית בהצעה להפוך את אגף שוק ההון במשרד האוצר לרשות שתיקרא "רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון"
בדברי הפתיחה של יו"ר הוועדה אלי כהן ושל סגן שר האוצר יצחק כהן (30 במאי) שיבחו השניים את ההקרבה הגדולה של שר האוצר משה כחלון, שהסכים לוותר על סמכויות ועל אגף שוק ההון במשרדו לטובת הקמת הרשות החדשה שלא תהיה כפופה לפוליטיקאים ולאינטרסנטים. נציגת משרד האוצר הציגה מצגת על התוכנית החדשה.
ח״כ איציק שמולי הציג במקצועיות ורצינות את השגותיו לחוק, כל הדוברים אחריו הסכימו איתו:
- החוק נותן סמכויות מופלגות לממונה.
- חברי הכנסת לא יוכלו לפקח על הממונה. זאת למרות שצריך פיקוח פרלמנטרי מכיוון שמחיר כל טעות של הממונה החדש גבוה במיוחד. גם כשהיה פיקוח הצליח אגף שוק ההון לפגוע בתושבי ישראל ברפורמה גרועה של ביטוח סיעודי.
- החוק החדש לא מטפל בבעיית תקופת הצינון לעובדי מדינה בכירים, שעוברים לעבוד בחברות שעליהן פיקחו רק כמה חודשים אחרי פרישתם מהשירות הציבורי.
ח״כ חיים ילין מוסיף בקשות למשרד האוצר: מדיניות לטווח ארוך, שילוב הציבור בנושא ושילוב וועדת הכספים כמפקחת על הממונה. ילין נתן דוגמה לכשל רציני של שוק ההון – חברות הנדל"ן האמריקאיות שהצליחו לעקוץ את המשקיעים.
ח״כ עיסאווי פריג׳ אמר: אני בעד גוף עצמאי, אך לא מוכן שתיקחו לי, נציג ציבור מהאופוזיציה, סמכויות, ותתנו אותן לרשות המבצעת.
עוד הוסיף פריג׳, כי אגף שוק ההון יכול היה לבצע את הרפורמות שהאוצר מציע במצגת שהציג מבלי להקים רשות חדשה. לדבריו, אף אחד מחברי הכנסת לא מנע יישום רפורמות. הדבר היחיד שמנעו חברי הכנסת זה לזרוק קשישים סיעודיים.
פריג' רוצה בלמים ואיזונים לסמכויות הממונה, ודורש פיקוח פרלמנטרי.
כל נציגי הארגונים שדיברו בהמשך היו נגד הרפורמה כפי שהיא מנוסחת בהצעת החוק: הרשות לניירות ערך, איגוד החברות הציבוריות, איגוד חברות הביטוח ונציג הפניקס חברה לביטוח.
נציגת ועד עובדי אגף שוק ההון ונציג ההסתדרות הכללית החדשה ביקשו לשמור על התנאים של עובדי אגף שוק ההון, שימשיכו להיות עובדי מדינה, ויהפכו לעובדי רשות עצמאית שאינה כפופה למשרד האוצר.
בסיום הדיון בדקתי את הרקע לדיון באתר המשמר החברתי ונוכחתי שאכן שבסרט הזה כבר הייתי. בדיון שסיקרתי ב-10 בפברואר 2016 בוועדת העבודה והרווחה על רפורמת ביטוחי הבריאות שלא הוצגה לחברי הכנסת ונכנסה לתוקף באישור ועדת שרים לענייני חקיקה, נכתב כך: ״הדיון היה סוער עם נזיפות על האוצר מצד חברת הכנסת נורית קורן. דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, התעלמה במשך חודש שלם מבקשתה של קורן לדבר איתה על הבעיות ברפורמה.
״דורית סלינגר אפילו לא טרחה להגיע לדיון ושלחה נציגה אמיצה שהמחישה בדבריה את הזלזול בחברי הכנסת. סביר להניח שלחברת הכנסת המנומסת והשלווה בד"כ היו סיבות אמיתיות לכעס ולצעקות שלה בדיון. לאחר סיום הדיון אמרה נורית קורן כי היא הולכת לנסח הצעת חוק שתכפיף את הממונה על הביטוח לוועדה.
״ניכר היה שחברי הוועדה המתוסכלים הרגישו, כמוני, שכנסת ישראל הפכה לגוף חסר יכולת לשפר וליזום חוקים. ראיתי בוועדה היום רגולטורית המזלזלת בחברי הכנסת ומשרד אוצר המתעלם משיקול דעתם של נבחרי הציבור. הנפגעים מחולשות הרפורמה הם הקשישים, הנכים והמעמד הבינוני ומעלה, שרוצים לשפר את ביטוחי קופות החולים".
כלומר, הממונה על שוק ההון התעלמה מהכנסת גם שהייתה כפופה למשרד האוצר. מה יקרה שהיא תהפוך למנהלת רשות עצמאית? מי יבקר אותה?
בדיון שסקרתי ב-1 בדצמבר 2015 בוועדת הכספים, בנושא חובת דיווח בעת שימוש בחוות דעת של גורם מקצועי לצורכי חישוב מס,התנגדו כל הדוברים להצעת חוק של משרד האוצר אך באופן מופלא הצביעו בעד החוק. בשבוע הבא ימשיכו לדון בהצעת החוק.
האם תקום רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון ללא תיקונים מפליגים בהצעת החוק?
האם גם הפעםכל הגורמים המקצועיים וחברי הכנסת יתנגדו ויבקשו תיקונים , למרות זאת יאושר החוק כלשונו?