האם הפוליטיקאים בכנסת ובמשרד הפנים דואגים לחברי מועצות הרשויות המקומיות בשכר קבוע מתוך אינטרס פוליטי, בנוסח "גמול לי ואגמול לך"? ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת קיימה ביום שני (27 ביוני 2016) דיון בנושא "הסדרת סוגיות תקני כוח אדם, שכר ושירותי משרד בלשכות ראשי ערים, סגני ראש עיר וחברי מועצת העיר". זו היתה השלישית בסדרת ישיבות בנושא שדנה בו ועדת הפנים.
הדיון התמקד בסוגיית התגמול שניתן לחברי מועצת העיר, ובפעילות הנסתרת והגלויה של גורמים שונים, ובראשם ארגונים חברתיים והתנועה למען איכות השלטון, נגד תגמול לפעילים פוליטיים ובעד הכשרתם בתקן מסודר כמו כל עובד ברשויות המקומיות. יש ניסיון להכשיר נושאים בהדרגה, צעד אחרי צעד, עד שכולם יהיו מרוצים: יוזמי הצעת החוק, פעילים פוליטיים וחברי מועצות ברשויות המקומיות.
מר מרדכי כהן ממשרד הפנים הצהיר בדיון בוועדה כי "שר הפנים ידרוש בדרישות התקציב לשנים 2017-18 סך 60 מיליון שקל לתגמול ושיפוי חברי מועצות עיר על פועלם כחברי מועצה״. הוא הדגיש כי הוועדה מתכנסת היום בפעם השלישית בנושא כדי לוודא שמשרד הפנים מתכוון להסדיר את שיפוי חברי המועצה עוד במהלך הקיץ הזה.
בדיון הסברתי והדגשתי, כי בתור פעיל למען איכות השלטון במשך שנים רבות, ידוע לי כמה תלונות יש בנושא שחיתות נגד בכירים וראשי רשויות מקומיות. חשובה לי טובת האזרח וחשובה לי השמירה על טוהר המידות ושלטון תקין ברשויות המקומיות לטובת תושבי אותן רשויות ולטובת בכיריהן. למען השמירה על טוהר המידות ושקיפות ושלטון תקין ברשויות המקומיות צריך להפריד בין התגמול לעוזרים ויועצי ראשי ערים וסגני ראשי ערים לבין התגמול לחברי מועצת העיר ברשויות המקומיות. אין כל בעיה לתגמל את חברי מועצת העיר, שהם נבחרי ציבור ושליחיו, אבל לתגמל יועצים ועוזרים זה בלתי מקובל, כי יש הרבה ראשי ערים שיש להם עוזרים ויועצים אוכלי לחם חינם שאין מהם כל תועלת לציבור. הם מועסקים על פי הסכמי בחירות, ומקבלים שכר גדול מכסף ציבורי, ללא כל צדק ובניגוד לכל חוק. לא חסר הוכחות לכך. יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם ענה לי ואמר: לא כולם אוכלי לחם חינם. עניתי לו: רובם.
ח"כ דב חנין דרש לאשר באותו יום את הצעת החוק שדנה בה הוועדה, אחרת יבקש לקדם הצעת חוק פרטית בנושא.
ח"כ יעל גרמן אמרה שהגישה הצעת חוק שחתמו עליה חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, בדרישה לשלם תגמול לחברי מועצה ברשויות, ומבקשת תמיכת יו"ר ועדת הפנים בהצעת החוק שלה, כי לדבריה, הצעתה תידחה כי היא באופוזיציה.
לסיכום:
חז"ל אמרו: "חכמים היזהרו במעשיכם", לכן בדיון הזה רב הנסתר על הגלוי. יתרה מזאת, כשיו"ר הוועדה הבין שישובים מולו עו"ד מהתנועה לאיכות השלטון, דניאל דושקניציקי, ואני, משקיף ופעיל המשמר החברתי וארגונים נוספים, הואהחליט לצמצם את התוכן שעלה בדיון. הדגשתי בפניו שאנחנו נוציא כל מידע וכל החלטה יחליטו לתקשורת ולרבים כדי למנוע ממנו לעשות עוול. על כן לא לחינם החליט לקיים דיון סגור במשרדו בועדת הפנים ולא באולם הוועדה הציבורי. על כן, גם אם יוחלט שיכשירו את הצעת החוק והיא תאושר בכנסת, זה יהיה דבר כשר אבל מסריח, שכנראה יהיו טמונים בו הרבה הוצאות של תגמולים פוליטיים.
על המדינה לחסוך עוד עוול ונזקים והפסדים כספיים לאזרחי המדינה והרס משפחות, ולא לפרנס מושחתים ועבריינים המשתלטים על הרשויות המקומיות כעוזרים ויועצים לראשי רשויות וסגניהם בלי מכרז אמין כפי שקיים בימינו.
יו"ר הוועדה ח"כ דוד אמסלם סיכם את הדיון ואמר כי יקיים דיון סגור בעוד כשבועיים בחדר שלו בנוכחות ערן ניצן ממשרד האוצר ועם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס בכדי לסכם נושא הדיון ולאשרו כנדרש בהצעת החוק.
השתתפו בדיון: יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, נציגי משרדי הפנים והאוצר והרשויות המקומיות ומוזמנים אחרים.