עשרות מסמכים הנוגעים למעורבות הישראלית בהסכם טיס"א מוצגים כאן לראשונה ⦁ הם ממחישים איך כללי המשחק הכלכליים נקבעים בלי לשתף את בעלי העניין ⦁ החומר נמסר לנו בתשובה לבקשת מידע שהגשנו עם התנועה לחופש המידע, והוא מוגש כאן בצורתו הגולמית
בעמוד זה נחשפים לראשונה מסמכים ששופכים אור על המעורבות הישראלית בהסכם טיס"א. מעט מאוד מידע הגיע אלינו עד כה על הצד הישראלי בהסכם הענק הזה, שמתיימר ליצור סדר עולמי חדש בסחר בשירותים. המו"מ עליו התנהל בין עשרות מדינות מאז 2013, הרחק מעיני התקשורת, והיה אמור להסתיים בתחילת השנה. רק בחירת טראמפ לנשיאות ארצות הברית מעכבת בינתיים את השלמת הדיונים. המבקרים טוענים שהסכם טיס"א נועד להקשות על הממשלה והכנסת להטיל רגולציה ולהעדיף יצרנים מקומיים, ושהוא נתפר למידותיהם של התאגידים הגדולים.
כמה מהמדינות המשתתפות בסבבי הדיונים פרסמו במשך השנים עדכונים תקופתיים לציבור, וחשפו את העמדות שהן מציגות במו"מ. מה פרסמו הרשויות בישראל? כמעט כלום. עוד בסוף 2016, אחרי פרסום התחקיר של קרן התחקירים העצמאית, הצהירו נציגי משרד הכלכלה כי לא יחשפו את העמדות שהציגה המשלחת הישראלית. לא היה לנו מושג גם אילו גורמים אזרחיים היו שותפים לתהליך, איזו השפעה הייתה לחברות עסקיות, ובקיצור – אילו אינטרסים נתנו את הטון.
בתשובה לבקשה רשמית שהגשנו למשרד הכלכלה, יחד עם התנועה לחופש המידע, קיבלנו חומר רב מאוד על התקדמות הדיונים מאז 2013 ועד הזמן האחרון. המסמכים שהעבירו לנו אנשי מינהל סחר חוץ כוללים את תאריכי הדיונים, שמות הנציגים הישראלים, תיעוד של פגישות עם גופים בישראל, תכתובת עם משרדי ממשלה וסיכומי דברים שנאמרו במפגשים הבינלאומיים. אף שטיוטות ההסכם עדיין חסויות, הסיפור שעולה מהמסמכים על המתרחש במו"מ שלם יותר מכל מה שהיה לנו בעבר.
מזמינים אתכם לחפור
החומר שקיבלנו מוצג להלן בצורתו הגולמית. הוא מכסה שלבים שונים בהתקדמות הדיונים. כדי לחלץ מתוכו תשובות לגבי השאלות המטרידות שמעלים הסכמי טיס"א, צריך לחפור בו לעומק. מה אפשר ללמוד ממנו על ההשפעה של אינטרסים תאגידיים במו"מ? אילו עקרונות ניסו המשתתפים להכניס לנוסח ההסכם, ועל מה ויתרו בדרך? איך יושפעו מההסכם ענפים שונים במשק? כיוון שאין בכוחנו לנתח את כל המידע בעצמנו, אנחנו מזמינים אתכם להצטרף למאמץ ולצלול לפרטי הפרטים בעצמכם.
אחת המסקנות המדאיגות שעולות מהמסמכים, שאנשי מינהל סחר חוץ אישרו באוזנינו בעל פה, היא שבארבע שנות הדיונים לא התקיימה למעשה כל התייעצות עם גופים ישראליים שיושפעו מהסרת הגבלות על פעולת תאגידים זרים בישראל. הגורמים האזרחיים המעטים ששותפו בסוד הדיונים ייצגו כולם את ענפי הייצוא – אלה שצפויים ליהנות מההקלות בגישה לשווקים זרים, וממילא אין סיבה שיתנגדו לסעיפי ההסכם. בהיעדר כל תהליך מסודר של שיתוף ציבור, התייעצות עם בעלי עניין או הנגשת מידע, הצוות הישראלי תמרן במו"מ בלי לקבל משוב כלשהו מארגוני סביבה, צרכנות, זכויות עובדים, משתמשי תחבורה וכדומה.
ההסכם הבינלאומי הבא חייב להתנהל בשקיפות מהיום הראשון
צריך לומר מילה טובה לאנשי מינהל סחר חוץ על התשובה המפורטת והישירה לבקשת המידע. אף על פי כן, אסור לשכוח כמה אנחנו רחוקים מנורמות ראויות של שקיפות בגיבוש הסכמים בינלאומיים. מידע כזה היה צריך להתפרסם באופן מסודר ובזמן אמת, ולא אחרי שנים, כשהנוסח כמעט מוכן, ואחרי לחץ ציבורי.
לקריאה נוספת
- ברוכים הבאים לשלטון התאגידים / קרן התחקירים
- המשמר החברתי: לחשוף מיד את הסכמי הסחר הסודיים
- ארגונים חברתיים ליועמ"ש: כפה דיון בכנסת על הסכם טיס"א
- ההסכם שעלול לערער את יציבות המערכות הפיננסיות / מיכל עדן
- דברים שלמדתי ב-TISA / אריה לוי
- המו"מ על טיס"א: לחץ אירופאי לפתוח את התקשורת הישראלית
מאגר המסמכים
בקשת המידע שהגשנו:
אנשים, מפגשים ולוחות זמנים
אנשים, מפגשים ולוחות זמנים
מצגות שונות
מצגות שונות
עדכונים של מינהל סחר חוץ למשרדי הממשלה
עדכונים של מינהל סחר חוץ למשרדי הממשלה
שירותי Off-Shore
שירותי Off-Shore
שירותי אדריכלות
שירותי אדריכלות
דברים שהשמיעו נציגי ישראל בסבבים הבינלאומיים
דברים שהשמיעו נציגי ישראל בסבבים הבינלאומיים
מכתבים ממינהל סחר חוץ למנכלי משרדי ממשלה
מכתבים ממינהל סחר חוץ למנכלי משרדי ממשלה