הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
תאריך הדיון: 21-11-17
דיווח מישיבת הוועדה לשלום הילד בנושא: יישום תכנית "ניצנים" בצהרונים
יושבת הראש פותחת את הישיבה בנושא יישום תכנית "ניצנים" של משרד החינוך בצהרונים. מטרות הדיון הן – עשיית סדר בנתונים מהדיונים הקודמים והבנת ההתאמות שיש לעשות בכדי להפעיל את הצהרונים ביעילות בתחילת השנה הבאה.
היו"ר: "הפתרון האופטימלי הוא יום לימודים ארוך, אך הדבר לא מסתייע כעת והפיתרון שנציע הוא פתרון זמני בדרך ליעד המבוקש על כולנו."
נושאים שעלו כביקורת לתכנית בדיונים קודמים:
- בעיה בגיוס כוח אדם לצהרונים.
- אין הכרה בצהרונים כזמן התמחות למתמחים- משרד החינוך ויו"ר הוועדה לא מזהים את הצהרון כזמן לימודים, ואינם מעוניינים לשנות את המצב.
- אין התייחסות להסעות.
- קיימת ירידה במספר החוגים, אך מנגד- קיימות גם טענות הפוכות, לעומס יתר על הילדים.
- מצב האוכל בצהרונים.
- מצוקת סייעות פרטיות וסייעות לילדים אלרגיים.
כעת נפתח הדיון-
במקומות בהם לא נפתחו צהרונים- הדבר קרה בשל גבייה של הרשות המקומית. ישנם מקומות בהם גובים מחיר גבוה, בכדי לגזור את רווחי הצהרון עבור מיזמים חינוכיים אחרים (לדוגמה בגבעתיים). הציבור חייב לדעת עבור מה הוא משלם, ויש לגבות ממנו את המחיר עבור הצהרון בלבד. ישנן דוגמאות לרשויות רבות בצפון הארץ ובאזורים נוספים, בהם הפעילו צהרונים בעלות מינימלית.
התייחסות נציג משרד החינוך לתכנית "ניצנים":
"נעשה מאמץ עצום לרכך את השינוי החד בהפעלת הצהרונים. עד לפני שנה לא היו נתונים על כמות הילדים בצהרונים, אך כיום המערכת מיוצבת. ידענו שיהיו קשיים כמו הסעות, סייעות בחינוך המיוחד, וילדים אלרגיים. למרות זאת יצאנו לדרך, כדי לייצר מערכת מווסתת.
חלק מהמועצות האזוריות לא נכנסו לתהליך, מתוך 250 נכנסו 196. ביחס לאשכולות אין נתון רוחבי שניתן להצביע עליו באופן סיבתי. מטרתנו המרכזית היא האפשרות לתת מענה חינוכי לצוותים והעובדים הנמצאים בצהרונים. להסתכל על אוכלוסיית העובדים הזו כקבוצה ייחודית עם צרכים משלה, ומתוך כך גם ליצור מחויבות. חשוב למנות רכז אזורי לתחומי הצהרונים. זו הדרך היעילה ביותר לגרום לרשויות לקחת את האחריות."
נציגי ויצ"ו העלו נקודות נוספות:
- שעת הסיום- הורדה מ 17:00 ל 16:30 על ידי עיריית תל אביב: "אין לנו אפשרות להפעיל את הצהרון עד 17:00 בשכר העובדים הנוכחי."
היו"ר הפנתה בתגובה את נציגת ויצ"ו לרשות המקומית לבירור איתה, וציינה כי ייבדק אם התופעה חוזרת במספר רשויות.
- יש להעלות את אחוז ההנחה למשפחת חד הוריות כך שישלמו פחות ממשפחות רגילות.
היו"ר לא מקבלת את הטענה שיש באופן עקרוני להקל תמיד על משפחות חד הוריות, אלא להתחשב בהכנסה, בשכלול המבחן של כולם, ובעובדה שמדובר במשפחה עם מפרנס אחד.
נציג ההורים: "יש מחסור בתקצוב שלא מאפשר התנהלות יעילה עם סוגיית האוכל בצהרון, אין אפשרות להביא יותר אוכל, כאקסטרה לילדים שנשארים רעבים. המחסור בתקצוב משפיע גם על סוגיית כוח האדם. עניין שלא היה קיים לפני ההסדרה."
יו"ר: "נשמח אם תגישו בצורה מסודרת את הבעיות ונדון בהן בפגישה. בדיון בנושאים הללו עם הרשות בת"א הציגו את בקשות הסבסוד וציינו כי תשלום הצהרון מממן גם פעילויות של הגיל השלישי. הדבר אינו מקובל. כספי הסבסוד לצהרונים צריכים לממן את הצהרונים בלבד. יתר הפעילויות יתוקצבו על ידי הרשות המקומית. דפוס כזה קיים גם בגבעתיים ובמקומות נוספים, וניהול תקציבי אחר של הרשויות המקומיות אמור לתת לכך מענה."
נציגת הסייעות: "תכנית ניצנים יצאה לדרך ללא ידיעתנו. במקומות מסוימים הסייעות עובדות עד 17:00 ואינן עומדות בזה."
יו"ר: "הסייעות שייכות לרשות המקומית והיא צריכה להעניק את הפיתרון."
נציגת הגנים המוכרים שאינם רשמיים: "התכנית פגעה בנו תקציבית ולא מאפשרת לנו כרגע להעניק את השירות שהענקנו קודם. אין לנו יכולת להרוויח במצב הנוכחי ואנו גוף מוכר שאיננו פרטי."
יו"ר: "מצפה ממכם להתאמה, נקבע פגישה ונדון בדברים בשיח."
נציגת צהרונים מטעם חברת המתנסים: " יש בעיות תקציב."
ההתרשמות הכללית שעולה מן הדיון היא הנחישות של היו"ר ושל משרד החינוך ליישם את התכנית, שהיא חשובה ומעניקה הסדרה ראשונה לנושא הצהרונים. כל הגופים המפעילים- מתנ"סים, גנים, רשויות וכו' טוענים לחוסר יכולת התנהלות תקציבית במצב הקיים, ויש לתת על כך את הדעת. בפרספקטיבה של צדק חברתי כמובן שהתכנית חשובה עבור ההורים השולחים את ילדיהם לצהרונים, שיזכו לפיקוח ומענה ממשלתי. עם זאת, יש לראות את ההשפעה של התכנית על כוח האדם הפועל, מבחינת שכר ביחס לשעות עבודה, יום עבודה שעשוי להתארך משמעותית ותנאי ההעסקה שבאופן כללי צריכים להיות שפויים והוגנים.