הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
ח"כ איתן כבל פותח את הדיון, מעיר על כך ששר התחבורה חתם על תקנות ולא עדכן את הוועדה. בתחילת ינואר נוביל סדרת דיונים על התחבורה הציבורית, ובה גם נתייחס לסוגיית התחבורה השיתופית.
ח"כ פרי – האם השר מיהר בכוונה, כדי לחסל את אפשרות הפעילות של חברת UBER?
יועמ"ש הוועדה – לגבי התקנות שעליהן חתם השר, הדבר נוגד את חוק העונשין, שכן החוק מחייב את אישור הוועדה לתקנות שהפרתן נחשבת לעבירה פלילית.
ח"כ מרב מיכאלי מציגה את החוק – עניין החוק הוא להסדיר נסיעה משותפת ליעדים זהים. המטרה היא לרווח את הכבישים ולצמצם את מספר המכוניות. זו המטרה, לא עשיית רווח. יש להשתתף בהוצאות כדי שהדבר יהיה כדאי מבחינה כלכלית וכדי שפחות אנשים יחזיק ברכב. מטרת הצעת החוק היא להסדיר את הנסיעה בתחבורה שיתופית ולדאוג לכך שלא יהיה מיסוי על נסיעות אלה.
ח"כ מירב בן ארי – החוק עבר ביולי בקריאה טרומית, התקנות לא היו צריכות לעבור ללא אישור הוועדה והן בעייתיות שכן ישנו פוטנציאל לאישום פלילי.
יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות – אין פיקוח על נסיעות בתחבורה שיתופית, הדבר יוצר תחרות לנהגי המוניות ללא הגנה. אין לדעת לאן הדבר יתפתח. זו פגיעה בפרנסה של נהגי המוניות. עלות הביטוח של נהגי מוניות גבוהה פי 3 מביטוח של נהגים אחרים ולא הגיוני שכל אדם יוכל להסיע באותה מידה.
ח"כ יעקב פרי – הופתעתי מפרסום התקנות, אף חוק לא יהיה שוויוני. נסיעה שיתופית זו מגמה עולמית. יש לתת אפשרות לנסיעה שיתופית גם במונית ספיישל. קשה לפקח על הגבלה לשתי נסיעות ביום ואולי כדאי להטיל סנקציה. תחבורה שיתופית עשויה לתת מענה לבעיות התחבורה הציבורית בישראל.
נורית קורן – חשוב לדון בנושא הנסיעה השיתופית, כיוון שהתחבורה הציבורית אינה נותנת מענה מספק. לציבור. עם זאת, יש לעבוד בשיתוף פעולה עם נהגי המוניות.
פאריד אברהם – לכל אורך הדרך והישיבות הרבות היו כוונות טובות, אך בפועל הצעת החוק פוגעת בנהגי המוניות. לא הוצעו מספיק אפשרויות לנהגי המוניות. לא הביאו אלטרנטיבות.
ח"כ יעל כהן פארן – הצעת החוק חשובה, שכן היא תצמצם את מספר כלי רכב על הכביש. היא תפחית הוצאות כספיות למשפחות רבות.
ח"כ יעקב אשר – אין רצון להתמודד בצורה נכונה עם עניין התחבורה השיתופית. כדי שהיוזמה תצליח, נדרשת השקעה כספית מצד המדינה. המדינה אינה מעוניינת להתמודד באמת עם בעיית העומס בכבישים. חשוב לעשות רפורמה רחבה בנושא. יש לתת פיצוי למי שהכנסתו הקבועה תיפגע, אבל חשוב שתהיה נסיעה שיתופית בישראל.
פורום קהלת – היתרונות הקיימים בהצעת החוק, קיימים בהיקף רחב יותר בתחבורה בשכר. מעבר לכך, אם החוק חל רק על נסיעות המתקיימות ממילא, הרי שאין חשש לפגיעה בנהגי המוניות. יש צורך ברפורמה שתחייב ביטוח לפי כמות הנוסעים.
חג' יחיא – החוק חשוב, אך יש בעיה עם הסעיף העוסק בנסיעה בתוך עיר, שכן ישנן ערים שהנסיעה בהן יכולה להיות ארוכה ומקרה זה מצריך התייחסות שונה. מרבית האנשים אינם נוסעים במוניות לעבודה.
אגודת הסטודנטים – תופעת ה-CARPOOL שכיחה מאוד בקרב ציבור הסטודנטים ומקלה עליהם, אנו מבקשים להסדיר את העניין.
חברת WAZE – שמנו לעצמנו למטרה להוריד רכבים מהכביש. שירותינו מתמקד ב-CARPOOL בלבד. חשוב שהדבר יוסדר בחוק ויעניק לציבור תמונה ברורה של המצב.
חברת MOOVIT – פחות מגבלות על שוק ה-CARPOOL יתנו לשוק להתעצב באופן טבעי לפי רצון הציבור.
מחלקה משפטית של הרשות להגבלים עסקיים – ההצעה הנוכחית תקבע את התחבורה השיתופית במצב הקיים. לתחבורה השיתופית יש תועלת רבה למשק. הונחה תשתית לדיון ציבורי בנושא.
משרד המשפטים – מדינת ישראל מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית, לא ברכב פרטי. אנו מצדדים ב-CARPOOL ללא מטרת רווח, וזאת כדי לצמצם את מספר הרכבים על הכביש.
ח"כ כבל מסכם את הדיון – אינני מקבל את האופן שבו התנהל משרד התחבורה, אבקש את דעתו של היועץ המשפטי לכנסת בנושא. חשוב שניצור שיח חיובי כדי שנוכל לקדם את הנושא. זהו נושא חשוב, שיהיה בשיח בשנים הקרובות, חבל שנתחיל אותו עקום. לא נצליח נקדם דברים כל עוד לא נראה בדיונים שיתוף פעולה.