הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
תחילת הדיון העברתי פתק ליו”ר הוועדה בזה הנוסח:
גבירתי היו״ר ברצוני להסב את תשומת ליבך לנושא גיל הזכאות עקב הליך שנמשך שנים. רבים מהחותמים על ההתקשרויות אינם ברי זכאות עקב גילם הצעיר יחסית. כדאי ורצוי לתת את הדעת לכך שרבים מהחותמים עם תחילת הקמת הפרוייקט מגיעים כבר לגיל 70 שהינו גיל הזכאות ובפועל אינם זכאים משום שגיל הזכאות נחשב גיל החתימה ולא גיל תחילת הפרוייקט.
זהו דיון בהצעת החוק שאמור לסגור פינות. המטרה היא לנסות ולסיים את ההצעה בדיון אחד ו/או הבא אחריו בכדי שהחוק יצא לדרך עוד לפני צאת הכנסת לפגרת הקיץ.
בהמשך לדיונים קודמים, נושא ״הדייר הסרבן״ לא סגור עדיין. סוגיית אוכלוסיית הקשישים בפרוייקטים המיועדים לפינוי–בינוי, זאת בשל העובדה שהפרוייקטים אורכים שנים ארוכות, בעלי הדירות הקשישים אינם מוכנים לחתום על ההסכמים המאפשרים פינוי–בינוי, הן מסיבות רגשיות והן מעצם החשש המוצדק שהם לא יאריכו חיים עד למועד קבלת הדירה החדשה. מסיבה זו, מדובר אכן בדיירים סרבנים אולם כאלו שהטיפול בהם צריך להיות שונה. נציגי הממשלה הציעו פתרונות עבור קשישים מתוך מטרה שלא לפתוח נגדם בהליך ״דייר סרבן״. במקרה זה, היזם בפרוייקט פינוי–בינוי יחוייב להציע לקשישים חלופות דיור. במקביל נדונו גם הקלות מס בחלופות שהוצעו, על מנת שאוכלוסיית הקשישים לא תפגע. היזם יחוייב להציע לקשישים חלופות שונות כגון: מעבר לדיור מוגן, רכישת דירה שוות ערך מחוץ לפרוייקט, דירה קטנה יותר עם תשלום משלים או שתי דירות קטנות. היזם יחוייב להציע את אחת החלופות, ביחס למספר הקשישים שגרים בדירה. בכל מקרה, נטל ההוכחה כי הדייר הינו דייר סרבן, יועבר ליזם שיצטרך להוכיח כי הוא הציע את החלופות הראויות לקשיש וזה סירב להן.
הצעה נוספת שלא פחות חשובה היא קביעת מועד גיל זכאות הקשיש. גיל הזכאות לקשיש על פי הצעת החוק הינו 70.
מכוון שהסכמים נחתמים שנים רבות לפני יישומם, גיל הזכאות ייחשב ממועד תחילת הפרוייקט בפועל ולא כפי שהיה נהוג עד היום.
לדוגמא: אם דייר חתם על ההסכם בהיותו בגיל 55 שעד היום היה זה הגיל הקובע, דהיינו אם ההליך נמשך 15 שנים והגיע הדייר לגיל 70 (מועד תחילת הפרוייקט), לא היה זכאי לקבלת הטבת המס משום שבעת החתימה על ההסכם לא היה קשיש. על פי התיקון המוצע אכן יהיה זכאי לקבלת ההטבה.
הקלות המס המוצעות:
אחד הפתרונות הקיימים בחוק נכון להיום הוא פטור ממס שבח במקרה ובעל הדירה הקשיש יעבור לדיור מוגן. עם זאת, אם אותו הדייר ירצה היום למכור את הדירה הנוכחית ולעבור לדירה אחרת, הוא יהיה זכאי להטבת הפטור גם ממס רכישה והמע״מ החלים על דירה החדשה. כל זאת באמצעות התיקון לחוק.
יו״ר הועדה, ח״כ עזריה (כולנו) סיכמה את הדיון ואמרה שהיא מרוצה מכך שמשרדי הממשלה נרתמים בצורה מקצועית לנושא ומבקשת לבחון את הנושאים הדרושים בדיקה עד לישיבה הבאה בכדי שאפשר יהיה להתקדם ולסיים את הליך החקיקה.
נכחו:
יו״ר הוועדה חה״כ רחל עזריה (כולנו)
חה״כ מוסי רז (מרצ)
חה״כ שרן השכל (ליכוד)
משרד המשפטים , משרד הבינוי, משרד האוצר, המרכז לשלטון מקומי, התאחדות בוני הארץ, אגודת האדריכלים, התאחדות היזמים בישראל, איגוד המהנדסים ואדריכלים, לשכת שמאי המקרקעין , רמ"י– רשות מקרקעי ישראל , רמ"י– רשות מקרקעי ישראל , לשכת עורכי הדין, מוזמנים נוספים, מרכז הגר באוניברסיטת תל אביב, עמותת במקום, עיריית תל–אביב–יפו, הקליניקה לזכויות דיור ופיתוח עירוני , שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם, משרד הרווחה , חברת קדמת היובל, עיריית ירושלים, עו"ד, לשכת המסחר, הנהלת בתי המשפט, מרכז השלטון המקומי, המשמר החברתי.
יוסי רוזנמן – עיתונאי