פניציה, גז, וזיכרון קצר

פניציה, גז, וזיכרון קצר

ועדת הכספים. יום ראשון ה-23.9.2012, דיון בנושא משבר פניציה

רקע:

בהמשך להשתלשלות המשבר במפעל פניציה וסכנת הסגירה, הנהלת המפעל והעובדים דורשים מימון חיבור המפעל לצינור הגז הטבעי, העובר במרחק של פחות מ-30 קילומטר ממנו. המפעל היום מתבסס על מזוט מה שלטענת בעלי המפעל מייקר את הפעלתו ושימוש בגז טבעי יוזיל את העלויות וכמו כן, לטענתם, כך עובדים בכל העולם.

מפעל פניציה, צילום: חגי אהרון

.

בדיון בו נוכחו חברי כנסת רבים, נציגי משרדים ממשלתים, מנהלים ועובדים מפניציה, ולוביסטים, היה ברור לעין שהכסף והעניין התקשורתי בנושא הפכו את הישיבה לפופולרית.

גז, חיבורים, ומשרד האוצר

בתחילת הדיון נאמו חברי הכנסת על פי התור והסבירו שחובה על המדינה לשמור על מפעל פניציה פתוח כדי לשמור על על מקומות העבודה כי המפעל מהווה עוגן כלכלי בצפון.

מנכ"ל נתג"ז אמר שמרגע החתימה על הסכם התקשרות עם פיניציה ניתן יהיה לחבר אותה לצינור הגז תוך 20 חודשים.  בתגובה אמר מנכ"ל פניציה, שהוא לא מוכן לחתום על ההסכם מכיוון שאין לו ערבות לכך שאם תתעכב הולכת הגז הוא יפוצה על השימוש במוזט היקר והמזהם. מסתבר שנתג"ז איננה יכולה לפצות את המפעל במקרה של עיכוב מכיוון שהיא חברה ממשלתית ואין לה את המיליונים הנדרשים לערבות זו. לשאלתו של יו"ר הוועדה גפני אמרו נציגי האוצר שמשרד האוצר לא יהיה מוכן לתת את הערבות הכספית הנדרשת.

קרן אור שנבלעה בקופת האוצר

בשלב זה נזכרו חברי וועדת הכספים שישנה קרן סיוע לעסקים קטנים שיכולה לערוב לכסף.

מדובר בקרן שהוקמה בשנת 2009 ע"י תרומה,שלא מרצון, של מחצית מימי מדמי ההבראה של העובדים בשירות הציבורי ב2009-2010. גביית הכסף הפיקה קופת מזומנים מרשימה של 600 מליון שקל שנועדה לסיוע לעסקים קטנים.

לשאלת חברי הוועדה הודה נציג האוצר שהקרן מעולם לא הוקמה והכסף הלך לקופת האוצר, אבל הם יכולים להקים את הקרן תוך "ימים" כדבריו.  נראה  שיו"ר הוועדה וחבריה כועסים ונדהמים מהעבודה הרשלנית של האוצר שמיהר לקחת את הכסף אבל איחר להקים את הקרן.

אז מי האחראי?

האינסטקנט הראשון, המחשבה הראשונה,  היא כעס על אנשי האוצר ששוב לא מלאו את תפקדם. כעס על אנשי האוצר שלקחו 600 מליון שקל מדמי ההבראה של העבודים ושוב, כמו בדיור הציבורי, שכחו שהכסף מיועד למטרה ספיצפית כלשהי והזרימו אותו לקופת האוצר. בהסתכלות שניה אפשר, וצריך, גם לתהות על חוסר הידיעה והפליאה של חברי ועדת הכספים על הנושא.

אותם חברי הוועדה ממש דנו בנושא זה ממש לפני כשנה, קבלו את המידע שהקרן מעולם לא הוקמה, וקידמו חוק בוועדה שנועד להסדיר את הנושא. האם שכחו חברי הוועדה, בשנה וקצת שחלפו, שהקרן לא הוקמה מעולם?  מדוע, עם החוק או בלעדיו, לא דאגה וועדת הכספים להסדרת הנושא? חברי הכנסת הללו יודעים, מזה זמן רב, שהכסף לא עבר ליעדו והקרן לא הוקמה. האם שכחו זאת חברי הכנסת או שמא יותר קל ונוח לכעוס במקום לקחת אחריות אישית, כי הם היו אמורים להיות אמונים על הנושא אבל לא עשו עבודתם?

פתרון הקסם המסתורי של פריצקי

בהמשך הישיבה נוכח עו"ד פריצקי (שר התשתיות הלאומיות לשעבר) שישב ליד חברי הכנסת ולא הזדהה כנציג של חברה פרטית.לדבריו הוא מייצג חברה פרטית,שלמרות שאמר מספר פעמים "אני מוכן להגיד את שמה", נותרה עלומה. החברה הזו נותנת פתרונות של העברת גז דחוס במשאיות. במידה שחיבור פינציה לצינור יתעכב עוד החברה הזו יכולה לספק פתרון זמני להולכת גז. את הפתרון הזה, לפי דבריו, הוא מקדם מול משרד האנרגיה ורק מבקש ממשרדי הממשלה השונים "שלא יפריעו" בדרך לפיתרון.

אף חבר כנסת, גם לא יו"ר הוועדה, לא שאל מהי החברה המסותרית שמייצג עו"ד פריצקי ומדוע הוא, כאדם פרטי, מקדם פתרונות במשרד האנרגיה. אף אחד גם לא שאל אם הפתרון הזה מקובל על המדינה ונבדק על ידה. מבדיקה במשרד האנרגיה לא נמצא כל חומר על נושא זה.

_________________________________________________________

הערת המערכת:

ראוי לציין כי בכל הדיווחים התקשורתיים על הדיון הזה, לא עלתה מילה אחת על השאלות החשובות שהעלה ניצן מתן. לא איך נעלמה הקרן במעי משרד האוצר, לא מי אחראי על המחדל הזה, וגם לא על הקשר בין פריצקי למוקדי הכוח ולא נשאלה השאלה את איזו חברה הוא מייצג.

קישורים חיצוניים:

יצילו את פניציה? התמ"ת והאוצר ביקרו במפעל (וי-נט)

משבר פניציה: גפני מעכב 35 מיליון לרשות הגז (וי-נט)

פניציה: נדחה קירור התנור המרכזי (חדשות 2)

3 comments

  1. לאור העדות שכתב ניצן מתן, מוועדת הכספים שהתקיימה יום קודם לכן, יש לי כמה תוספות.
    "פתרון הקסם" שהועלה בישיבה ביום ראשון בועדת הכספים היה כבר פתרון סגור וחתום בישיבת הכלכלה ביום שני בבוקר.
    מנכ"ל החברה (לצערי לא רשמתי את שמה) הסביר שהוא כבר לומד ומקדם את נושא העברת הדלק במכליות אל המפעל
    ובקשתו היתה שעל הוועדה להקל ולזרז את ההליכים הבירוקראטיים שיאשרו את הפתרון שהוא מציע.
    אני לא רוצה להישמע כ party pooper אבל מעניין אם היה מכרז ראוי לחברה שתספק שירותים במיליונים
    בנוסף, אני לא רוצה לזרז את הליך הבידוק של העברת הדלק במכליות, כי כשחס וחלילה יקרה אסון
    לא תעזור לנפגעים הוועדה שתציין את המחדל הזה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs