ב-23 בדצמבר 2013 אושרה הארכת החוק ברוב של 40 מול 23 חברי כנסת. אישור זה מאריך את תוקפו של החוק עד אוגוסט 2015. הצעה זו שהוצעה ע"י גדעון סער, הינה הצעת חוק ממשלתית, וכן רק שני חברי אופוזיציה היו מהתומכים. ב-25 בנובמבר 2013 נערך הדיון האחרון על החוק בועדה לפני הגשתו לאישור. מהפרוטוקולים עולה תמונה מורכבת ואמביוולנטית מצד כל החברים הנוכחים וכן עולה תמונה של השקעה ומחשבה רבה.
יו"ר הועדה, מירי רגב, פתחה את הדיון בשני נושאים עליהם לדבריה "לא הגענו להבנה עם הפקידים הבכירים" (של משרד הפנים). נושא ראשון וקריטי הינו המשמעות של חוק הוד"ל. לדבריה ממטרת החוק נובעות סוגיות של דיור בר השגה וכמחוקקים עליהם לוודא שאלו באות לידי בטוי. ח"כ דב חנין בירך על התעקשות יו"ר הועדה והועדה, להשגת תמהיל מוגדר בחוק, לדיור בר השגה (דירות קטנות, דירות להשכרה, דירות להשכרה במחיר מפוקח), וכן ציין כי ההגדרה "דירות קטנות" אינה בהכרח מהווה דיור בר השגה, שכן "דירות קטנות בת"א או בירושלים יכולות לעלות סכומים כל כך דמיוניים שהן ממש לא בנות- השגה, לרוב עם ישראל". לדבריו ההישג בחוק ולפי פרשנותו, כפי שציין רק פרשנותו שלו, אולם כמשפטן, כי "לא יכול להיות מצב, מבחינה פרשנית, שאיזשהי חלופה תיהיה כל הזמן בשיעור אפס". אולם מתריע כי "קיימת פרצה" החוטאת למטרת החוק, היא הסעיף בחוק, המאפשר לוועדה, באישור שר הפנים, לקבוע מצבים בהם ניתן שלא לקבוע דירות קטנות, דיור בר- השגה, או דירות להשכרה וביקש לבטלו.
הנושא השני הוא ייעוד תוכניות הווד"ל כמקצרות תהליכים. דב חנין הביע שמחתו, כי הצליחו למנוע את זמן "שב ואל תעשה" של הקבלנים כפי שרצתה הממשלה- ארבע שנים במקום שנתיים וחצי, כפי שהוסכם לבסוף וכפי שהיה בחוק לפני כן. ביקורת רבה נשמעה מצד החכי"ם עוד על החוק הקודם מ-2011, בעניין הגדרת זמנים ובחוסר סנקציה על קבלנים המתעכבים בביצוע עבודתם. ח"כית אורלי לוי אבקסיס הוסיפה הסתייגות בעניין זה כי יש להוסיף סנקציה שקובעת כי, קבלן שלא יעמוד בזמנים (אלא אם לא באשמתו) לא יוכל להגיש מועמדות להצעות ממשלתיות במשך 10 שנים (דב חנין הצטרף להסתייגות).
יו"ר הועדה, מירי רגב החמיאה רבות לשר הפנים על עבודתו בחוק ושיתוף פעולתו המלא עם הועדה במהלך הדיונים, אולם בפנייתה לשר הפנים "אנשי משרדך עשו עבודה מצויינת, רק איך אומרים? הניתוח הצליח אבל החולה מת", מתבטא תסכול רב על העבודה מול משרד הפנים, אבל איך אומרים? עבודה קשה מביאה לתוצאות טובות, טוב אולי לא כ"כ טובות, אבל איכותיות?
מעניין עוד יותר, הוא גילויה על כך שהשר כלל לא ידע על כך שהוא צריך היה להתקין תקנות, אולם מייד עם גילויו מינה ועדה כדי לקדם תקנות לדירות להשכרה בהישג יד, שיסדירו את מחירי ההשכרה, הזכאים וכד'.
בחוק צומצמה המגבלה לעניין שיעור בעלות המדינה על הקרקע, מ-80% קרקעות מדינה ל- 40%, וכן קידום תוכניות במתחמי פינוי בינוי במסגרת הווד"ל. לדברי ח"כ דב חנין, התיקון הנוכחי שובר איזונים כשהוא מאשר במסגרת החוק גם קרקעות פרטיות וגם יזמים פרטיים וכי "בזה הוא מחסל את אותו מנגנון, שפעם הסבירו לנו שזו דרך המלך להימנע משחיתות בענייני וד"לים". ח"כ יעקב אשר מנגד, אומר כי על אף הפופולריות שבאמרה "שהכל יהיה קרקעות המדינה", טוב שהורידו את בעלות המדינה על הקרקע ל-40% וצריך היה להורידם עוד יותר. ח"כ מירי רגב הסכימה לדבריו וציינה כי ההתנגדות היא בעיקר מצד משרד המשפטים.
ח"כ דב חנין הסכים עם היו"ר כי לא ניתן לחסל את כל "מחדלי השרים" בחוק אחד, אולם צריך היה לשריין לפחות 5% מהדירות הנבנות במסלול הווד"לי לדיור ציבורי, והביע צער על כך, שדווקא בחוק האחד המקודם מבין רבים לא ניתן ביטוי לכך.
עוד אושר בתיקון, ולדברי היו"ר זה הישגו של שר הפנים, בנייה על "שטחים חומים"- כלומר שטחים ציבוריים המיועדים לגני ילדים, בתי כנסת, מתנ"סים וכד'. ח"כ יעקב אשר מתריע ואומר כי בנושא זה חייבת להיות הגבלה מאד חריפה. אליאב בן שמעון, מהתאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים בעבר), תומך בהקטנת האחוזים של בעלות המדינה על הקרקע, ומחזק את נקודתו של ח"כ יעקב אשר, לעניין בחינה מוגברת של הכדאיות הכלכלית במסגרת תוכניות פינוי בינוי. בשלב ההסתייגויות הציע ח"כ דב חנין כי 25% מתוכניות "פינוי בינוי" יוקצו לדיור לאומי, כיון שנוצרת בעיה בעת בניית מתחמים חדשים ויקרים אשר החליפו דירות עניות, ישנות וביהשג יד אותם השכירו אוכלוסיות מוחלשות.
גורמים כגון החברה להגנת הטבע, האגודה לזכויות האזרח, והקואליציה לדיור בר השגה הגישו עמדתם לועדה, בה עולה אי שביעות רצונם מהצעת החוק ובהיותה מזיקה יותר מאשר מועילה. ביקורת אשר רואה בהליכים מקוצרים אלו עקיפה של הליכי התכנון ופגיעה במערכת האיזונים העדינה של המערכת, אשר שומרת על איכות התכנון, הבנייה והסביבה החשובה לבריאות הציבור. לדברי שר הפנים " אנחנו לא יכולים להתמודד עם משבר הדיור רק באמצעים שגרתיים, נדרשים גם אמצעים לא שגרתיים ומגוונים".
מגישים: ליאור רז, גיא שינפלד ושיר שפירא
ועוד מקורות:
פרוטוקול הועדה מיום 25 בנובמבר 2013- http://api.oknesset.org/committee/meeting/8052/
עמדת החברה להגנת הטבע- http://www.teva.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/standonprop101.pdf
עמדת הקואליציה לדיור בר השגה, יוני 2013
האגודה לזכויות האזרח 2011- נייר עמדה