חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 78), התשע"ד–2014

הפירוש מאת מחלקת המחקר
סוג ההצעה ממשלתית
עיקרי החוק הקלה והגמשת תשלום מס שבח בניסיון לעודד עיסקות נדל"ן

 

המצב כיום

מס שבח ורכישה משולם לרוב ע"י המוכר, למעט מקרים יוצאים מן הכלל. חלק מאותם מקרים מחייבים את הרוכש נדל"ן בתשלום מקדמה על המס שישלם בסופו של דבר המוכר, דבר שאמור להיות מעוגן גם בהסכם ביניהם. בחוק כיום יש משפט הפוטר מתשלום המקדמה כאשר מדובר בדירה שאינה דורשת מס שבח, כלומר, שלא עברה בעלות בארבע השנים שלפני העסקה – בשפת החוק, דירת מגורים מזכה. כמו כן, החוק כיום מחייב תשלום ממקדמה ברגע ש-40% מסכום העסקה הועבר.

מה הצעת החוק אומרת

הפטור מתשלום המקדמה ע"י הרוכש לדירת מגורים מזכה בטל, וגם עליה יש לשלם מקדמה למס שבח. הצעת החוק גם מוסיפה חובה לשלם את המקדמה 'מיד' לאחר תשלום 80% מהסכום שבעסקה, לעומת הנוסח הפחות מחייב שהיה לפני כן. ה-80% הם עלייה לעומת 40% שהיו לךפני כן, כלומר, המדינה דוחה את חובת תשלום המקדמה עד שהעסקה כמעט נשלמת – זו הקלה על עושי העסקות. כמו כן, הצעת החוק מוסיפה פירוט על הליך בקשה לשינוי תנאי תשלום המקדמה, כולל בדיקת העניין ע"י פקידי הממשלה האחראיים.

השינויים הצפויים מאישור החוק

באופן כללי, הצעת החוק נועדה להקל ולהגמיש את הליך תשלום מס שבח על דירות שנמכרות. היא עושה זאת בעיקר ע"י חיוב תשלום המקדמה על המס בשלב מאוחר יותר של העסקה, כאשר היא קרובה יותר להשלמה, ומאפשרת בוררות וכתובת לפניית הרוכשים והמוכרים במקרה של תנאים מיוחדים או מקלים לעסקה. אפילו ביטול הפטור מתשלום מקדמה לדירה מזכה אינו נורא כי הצעת החוק מדגישה בבירור שיש לפנות לפקידי המס כדי לקבל פטור במקרים של מכירת דירה מזכה.

היכן עומדת הצעת החוק

אושרה בקריאה שלישית ב-26.5.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://knesset.gov.il/Laws/Data/BillGoverment/852/852.pdf
החוק המקורי – http://www.nevo.co.il/law_html/law01/276_002.htm

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs