הצעת חוק שלילת הזכאות לדמי הביטוח הלאומי והבטחת הכנסה עקב השתתפות בפעילות חבלנית נגד מדינת ישראל, תושביה ואזרחיה (תיקוני חקיקה)

הפירוש מאת מחלקת המחקר
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק אסירים ששוחררו מוקדם מהצפוי וריצו זמן מאסר ממושך תישלל אפשרותם לקבל קצבאות מהביטוח הלאומי

 

המצב כיום

חוק ביטוח הלאומי מאפשר מספר מצומצם מאוד של מקרים בהם נשללת מאדם שעומד בכל הקריטריונים להבטחת הכנסה וקבלת גמלה הזכות לקבלתן. בין המקרים נמצאים כאשר הפגיעה היא תוצאה של עבירה על החוק, או מי שנדון למאסר עולם עקב מעשה טרור או פשע לאומני. כמו כן, מי שעבר עבירת טרור או פשע על רקע לאומני ונדון לעשר שנים לפחות בכלא, יהיה זכאי בזמן זה למחצית מהקצבה הרגילה שהיה מקבל באותה תקופה.

מה הצעת החוק אומרת

הצעת החוק מתייחסת למקרה של אותו אסיר שנדון ללפחות עשר שנים בכלא. במקום מחצית הגמלה, הוא לא יהיה זכאי לגמלה כלל. הצעת החוק גם מוכנה למצב בו האסיר משתחרר מוקדם יותר – הוא עדיין לא יהיה זכאי לקצבה גם כאדם חופשי עד תום תקופת המאסר המקורית שנקבעה לו. כמו כן, לאורך כל התקופה הזו הוא לא יהיה זכאי להבטחת הכנסה.

השינויים הצפויים מאישור החוק

ניתן לראות שני עניינים בהצעת החוק. ראשון, החמרה של המצב הקיים, בו אדם שנדון למאסר ממושך וזכאי לגמלה לא יקבל אותה כלל, במקום המצב הנוכחי בו הוא מקבל מחצית מהקצבה. העניין השני, הוא המשך הסנקציה של אי זכאות גם לאחר שחרור מוקדם של האסיר – בין אם מדובר במניעים פוליטיים או בחנינה – גם כאשר האסיר חופשי. הצעת החוק מקשה אף יותר ולא מאפשרת לאסיר לשעבר להיות זכאי להבטחת הכנסה (לה לא היה זכאי ממילא כל זמן שהיה בכלא). בעוד העניין הראשון יכול להיראות כהמשך קו המחשבה המנחה כבר היום את החוק, הרי שהעניין השני הוא חד משמעית שלילת זכות סוציאלית מאדם החי בקרב החברה. כמו כולם, הוא חשוף לעוני ולבעיות כלכליות, אלא שהמדינה החליטה שאינו זכאי לרשת הביטחון החברתית-כלכלית שלה. כאן עולה השאלה הם יש מקום לעשות שימוש בזכויות חברתיות-כלכליות כדי להילחם בפשע. הרי, אלא אם נפגעו בזמן שפשעו, אנסים, רוצחים, שודדים, ביריונים, נהגים שיכורים ושאר מרעין בישין זכאים לקצבות הביטוח הלאומי והבטחת הכנסה.
הצעת חוק כמעט זהה הוגשה ועברה בקריאה טרומית כמה ימים לפני שהראשונה עברה בקריאה ראשונה.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה ראשונה ב-2.6.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://oknesset.org/bill/8087/
הצעת חוק דומה מאוד שהצטרפה לה – http://oknesset.org/bill/8236/
חוק הביטוח הלאומי – www.nevo.co.il/law/74505‎
חוק הבטחת הכנסה – www.nevo.co.il/law_html/law01/079_001.htm‎

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs