הצעת חוק לייצוג הולם של יהודים בני המגזר החרדי בשירות הציבורי (תיקוני חקיקה), התשע"ג–2013

הפירוש מאת אדם ברעם
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק הכללת הציבור החרדי בין האוכלוסיות שהחוק מחייב לגביהן יצוג הולם בשירות הציבורי

 

המצב כיום

כמה חוקים בישראל קובעים כי בשירות הציבורי בכל דרגיו יהיה יצוג הולם לכמה קבוצות אוכלוסייה, כמו האוכלוסייה הערבית, אוכלוסיית יוצאי אתיופיה, האוכלוסייה הצ'רקסית והאוכלוסייה הדרוזית. כמו כן, ישנם סעיפים בחוק הדורשים שיוויון בייצוג בין המינים.

מה הצעת החוק אומרת

בכל מקום בו החוק מורה על יצוג הולם לאוכלוסיות השונות, יוספו גם חרדים. כמו כן, בחוק החברות הממשלתיות מצויין שיהיה יצוג הולם לחרדים. הגדרת אדם כחרדי תתייחס למוסד בו למד בכיתות ט'-י"ב.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מטרת הצעת החוק, כשמה, היא להבטיח ייצוג למגזר החרדי במנהל הציבורי. אין ספק שייצוג הולם בשירות הציבורי היא מטרה חשובה, אך ישנה מחלוקת על מקור תת הייצוג של האוכלוסייה החרדית – יש הטוענים שחרדים לרוב לא מבקשים להתקבל כדירקטורים ועובדי מדינה, ואחרים טוענים שישנה אפליה פסולה נגדם בקבלה לעבודה. כמו כן, שינוי החוק הוא דבר אחד, אך יישומו הוא דבר אחר לגמרי; עמותת טבקה הפועלת לטובת אוכלוסיית יוצאי אתיופיה טוענת שלמרות החוק הקיים שמחייב יצוג הולם לעדת יוצאי אתיופיה, אין לה כיום יצוג הולם בשירות הציבורי, בוודאי לא בדרגים בכירים. כדאי גם לשים לב שבהצעת החוק אין שום נוסח הנוגע למספר החרדים בעיר על מנת שהוא יהיה תקף. כלומר אם זה יעבור זה יהיה נתון לפרשנות לגבי מה הוא המספר המייצג.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה טרומית ב-25.6.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://oknesset.org/bill/6259/‎
חוק שירות המדינה : www.nevo.co.il/law_word/law01/p221k1_001.doc
חוק החברות הממשלתיות : http://www.nevo.co.il/law_html/law01/139_032.htm

kika-database-index/hakika-all-bills/" target="_blank">>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs