הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (חלוקת הכנסות ממתחם הגורם למפגעים סביבתיים בין רשויות מקומיות)

מחבר הפירוש נטע חדד
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק חלוקת הכנסות מארנונה מרשות מקומית שיוצרת מפגע סביבתי לרשות שכנה שגם נפגעת ממנו.

 

המצב כיום

חלוקת הכנסות מארנונה וממסים מוניציפליים אחרים בין רשויות מקומיות יכולה להיקבע בשתי דרכים: בעקבות הסכם בין הרשויות המקומיות, או בעקבות צו של שר הפנים אשר ניתן בהסכמת שר האוצר ובעקבות דו"ח של ועדה שהוקמה לבחינת הנושא.
האפשרות לחייב רשות מקומית להעביר חלק מהכנסותיה לרשות אחרת באמצעות צו נוספה לחוק בשנת 2006. על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2013, עד לשנת 2012 לא יושמה האפשרות שניתנה לשר לכפות חלוקת הכנסות בין רשויות מקומיות, אולם יש לציין שביולי 2013 הוקמו שלוש ועדות נוספות בדבר שינוי גבולות וחלוקת הכנסות בדרום הארץ, שהחלטותיהן ויישומן אינן כלולות בנתונים אלה.

מה הצעת החוק אומרת

ההצעה עוסקת במקרים בהם קיים אזור המניב הכנסות למועצה מקומית אחת אך גורם למפגעים סביבתיים גם לתושבי מועצות אחרות. במקרה זה, על פי הצעת החוק, ההכנסות שמגיעות מאזור זה בהכרח יתחלקו בין הרשויות הרלוונטיות, לפי כללים ששר הפנים יקבע. כלומר, שיקול הדעת של השר יהיה באשר לאופן החלוקה, ולא באשר לקיומה של חלוקה.
משמעות המושג "מפגע סביבתי" בהצעת החוק כוללת מקרים רבים – זיהום אויר, רעש, ריח, זיהום מים, זיהום מי ים, זיהום על ידי פסולת, זיהום על ידי חומרים מסוכנים או זיהום על ידי קרינה.

השינויים הצפויים מאישור החוק

השינוי העיקרי הצפוי הוא חיוב של חלוקת הכנסות הארנונה של נכסים שגורמים למפגעים סביבתיים בין הרשויות המושפעות מכך. בחוק נאמר שמפתח החלוקה יקבע על ידי שר הפנים, אולם לא נאמר אם החלוקה תעשה על פי מידת ההשפעה של המפגעים הסביבתיים, על פי צרכי הרשויות, הפערים החברתיים הקיימים בינן או על פי שיקולים נוספים.
הצעת חוק זו מתמקדת בקיומם של מפגעים סביבתיים, אולם כדאי לשים לב שבישראל קיימים פערים ניכרים בין הכנסותיהן של רשויות מקומיות שונות בארנונה שאינה למגורים (לדוגמה אזורי תעשייה ועסקים). רוב הארנונה שלא למגורים נגבית בערים הגדולות במרכז הארץ, וקיימים פערים גם בין רשויות מקומיות סמוכות. ייתכן שיש מקום שפערים אלה יהוו שיקול מרכזי, כדי להימנע ממקרים בהם רשויות מקומיות עשירות 'זוכות' בחלק מההכנסות של רשויות עניות יותר.

היכן עומדת הצעת החוק

נפלה בקריאה טרומית ב-9.7.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://oknesset.org/bill/8243/
פקודת העיריות – http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/P182_001.htm
החוק למניעת מפגעים סביבתיים – http://www.knesset.gov.il/laws/data/law/1394/1394_4.pdf
חלוקת הכנסות בין רשויות מקומיות – ממ"מ 2013 – http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03282.pdf/

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs