הצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון – פטור מתשלום ארנונה לאזרח ותיק מגיל 80)

מחבר הפירוש מחלקת המחקר
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק מתן פטור גורף בארנונה לבני 80 ויותר.

 

המצב כיום

אזרחים ותיקים – משמע, גברים בני 67 ויותר ונשים בנות 62 ויותר – זכאים למגוון הטבות מהמדינה: קצבת זקנה והטבות בתחבורה ציבורית הן שתי דוגמות. הרציונל בכך הוא שמי שהגיע לגיל זה בדרך כלל פורש מעבודתו ויכולת ההשתכרות שלו נפגעת. כמו כן, המדינה מבקשת להביע את הערכתה לוותיקיה, משל 'והדרת פני זקן' (כך לפחות היא מבקשת להסביר את ההטבות שהיא מעניקה). אזרחים ותיקים זוכים גם בהנחה בתשלום הארנונה לרשות המקומית – על 100 מ"ר הראשונים בדירתם הם יקבלו הנחה בגובה 30% ואם הם זכאים גמלת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי (כלומר, הוכח שמצבם הכלכלי בכי רע) הם זוכים להנחה בגובה 100%. לעומת זאת, אזרחים ותיקים שהם ובני ביתם משתכרים פי 1.5 או יותר מהשכר הממוצע במשק (היום זה יוצא בערך 14,000 ש"ח בחודש) אינם זכאים להנחה הזו.

מה הצעת החוק אומרת

כל אזרח ותיק בן 80 ויותר יזכה לפטור מוחלט מתשלום ארנונה.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מדובר בהצעת חוק פשוטה מאוד וגורפת. היא אינה מתחשבת במצבו הכלכלי של האדם, בגודל הדירה שלו או בהכנסות שאר יושבי ביתו. אם רשום בין יושבי הדירה אדם בן 80 – אין ארנונה.
הצעת החוק לא מפרטת מה סכום הארנונה הכללי שיגרע בכך מקופות הרשויות המקומיות. תוחלת החיים הממוצעת בישראל עולה על 80 שנה, כך שסביר להניח שמדובר בלא מעט כסף. הצעת החוק – כדרכן של הצעות חוק המציעות פטורים בארנונה – אינה מציעה שהמדינה תשפה את הרשויות המקומיות על ההפסד הכספי הזה, כך שייתכן שרשויות בהן אחוז מבוגרים גבוה ייאלצו לקצץ בשירותים שהן נותנות לרווחה, אולי אף בשירותים לקשישיהן (גם זו אירוניה).
מצד שני, הצעת החוק יכולה לחסוך כמה שקלים למבוגרים שאמצעיהם דלים, ואולי יהיה בכך תמריץ למשפחות להזמין את אמהות ואבות המשפחה לגור איתן בביתן. אך מכיוון שסעיפים אחרים בחוק הקיים כבר מבחינים בין יכולותיהם הכלכליות של האזרחים הוותיקים, מדוע יש צורך בהצעה גורפת כל כך?

היכן עומדת הצעת החוק

נפלה בקריאה טרומית ב-16.7.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://oknesset.org/bill/8409/
החוק המקורי – http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/011_008.htm
גיל הפרישה באתר הביטוח הלאומי – http://goo.gl/i7CaJU
אתר הלמ"ס – תוחל חיים – http://www.cbs.gov.il/ts/ID99f337b65d0f54/

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs