הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) (הוראת שעה לשנת 2015)

מחבר הפירוש מחלקת המחקר
סוג ההצעה ממשלתית
עיקרי החוק מתן אפשרות לעיריות איתנות לקבוע את גובה עליית הארנונה ודחייה בחובתן להודיע על כך

 

המצב כיום

מוקדם יותר השנה עבר תיקון שעיריות יודיעו על עדכון סכום הארנונה השנתית למ"ר עד מאי בשנה שלפני, ולא עד דצמבר כפי שהיה עד כה. התיקון ההוא נתפס כצעד להתנהלות הוגנת ומשתפת יותר של השלטון המקומי. בגלל שהחוק אושר קרוב לתאריך הקובע (מאי) הוחלט שבאופן גורף העדכון לכל הרשויות המקומיות לשנת 2015 יהיה בסך 0.75% מסכום הארנונה בשנת 2015.
תיקון נוסף שעבר לאחרונה בפקודת העיריות הוא האפשרות להגדיר רשויות מקומיות שעומדות בסטנדרט מסויים כרשויות איתנות. הגדרה זו משמעותה חופש רב יותר בקביעת המדיניות הפיסקאלית והאפשרות לרכוש שירותים עם פיקוח נמוך יותר מצד משרד הפנים. התיקון הזה נראה כצעד הגיוני והוגן עבור רשויות שהוכיחו את יכולתן בניהול כספים נכון. מצד שני, היה חשש שמעמד זה יתרום להגדלת הפערים בשירותים שרשויות מקומיות איתנות מספקות לתושביהן לעומת רשויות שאינן במעמד הזה.

מה הצעת החוק אומרת

ראשית, באופן חד פעמי, רשויות מקומיות איתנות יוכלו להכריז על העדכון עד 1.12.2014, כלומר, כפי שהיה לפני התיקון. שנית, גם חד-פעמית, העדכון האוטומטי של 0.75% לא יחול עליהן ויהיה להן מרווח לשיקול דעת לגבי העלאת הארנונה, בין השארתה כפי שהיא ועד 0.75% לכל היותר.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מדובר בהתגשמות הטוב והרע בתיקון לגבי ההכרזה על רשויות איתנות. מצד אחד, רשויות מקומיות שמתנהלות היטב עם כספן יוכלו להקל את העומס על תושביהן ולהעלות את הארנונה במעט מאוד או בכלל לא. מצד שני, ברור לחלוטין שמי שייהנו מהאפשרות בעלייה נמוכה יותר של הארנונה הם מי שכנראה ממילא זוכים בשירותים עירוניים מעולים. כלומר, העלייה המקסימלית תורגש בעיקר אצל העניים, מה שהופך את צורת המיסוי הזו לרגרסיבית.
כמו כן, יש כאן נסיגה חלקית בתיקון לחוק שנתפס כבהחלט טוב ומעודד התנהלות שקופה של הרשות המקומית. הרי גם לתושבי העיריות האיתנות מגיע לדעת מבעוד מועד מה תהיה העליה הצפויה בארנונה, וגם דרוש שיהיה להם הזמן להתנגד לכך.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה ראשונה ב-30.7.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/46E5A0A3-50A5-411D-83B7-DB22A5C0EE59/43239/889.pdf
החוק המקורי – http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/297_031.htm
פקודת העיריות – http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/P182_001.htm

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs