הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור מדיווח לנישום פטור)

מחבר הפירוש עלינא גרין
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק הקלה על חובות הדיווח של עצמאיים קטנים למס הכנסה

 

המצב כיום

בעיקרון, כל יחיד תושב ישראל שבתחילת שנת המס מלאו לו 18 שנים ושעובד כעצמאי חייב בהגשת דו"ח למס הכנסה כולל הכנסת בן/בת זוג למעט במצב בו בני הזוג הגישו דו"ח כל אחד בנפרד. ביוני 2014 הוציאה רשות המיסים הוראת ביצוע המתירה לבעלי עסקים קטנים שהכנסתם אינה עולה על 60,000 ₪ לשנה להגיש דוח מקוצר במקום הדו"ח המפורט שנדרש עד כה. מטרת ההוראה – פשטות הדיווח, לכן הדו"ח‏ המקוצר‏ כולל עמוד אחד. עם זאת, נשמרת לפקיד‏ השומה ‏הסמכות לדרוש פרטים נוספים לרבות פרטים הנדרשים למילוי דוח שנתי רגיל. בנוסף מוסבר כי הדו"ח המקוצר נוסח באופן שיכיל את כל הנתונים הנדרשים לקבלת מענק עבודה (מענק מס הכנסה שלילי) וניתן לבצע באמצעותו בדיקת זכאות לקבלת מענק זה.
באשר להצהרת הון (דיווח של תושב ישראל לרשות המסים על הנכסים הנמצאים בבעלותו בתאריך מסוים) קובע החוק הקיים כי יש למלא הצהרת הון לפי דרישה מפורשת של רשות המסים, ובדרך כלל נדרשים להגישה מי שחייבים בהגשת דו"ח שנתי על הכנסות, כלומר עצמאים ובעלי חברות, וכן שכירים שהכנסתם עולה על סכום מסוים שנקבע בתקנות. כלומר בעלי עסקים קטנים שהכנסתם אינה עולה על 60,000 ₪ לשנה עשויים אף הם להידרש להגיש הצהרת הון עפ"י החוק והתקנות הקיימות.

מה הצעת החוק אומרת

מי שהכנסתו ממשכורת, עסק או משלח יד אינה עולה על 60,000 שקלים חדשים והצהיר על כך בפני פקיד השומה, יהיה פטור מחובת ניהול פנקסים ומהגשת דוחות. כמו-כן יהיה פטור מהגשת הצהרת הון.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מטרת הצעת החוק היא להקל על בעלי עסקים קטנים להתנהל אל מול רשויות המס באופן שלא יכביד עליהם ושלא יצטרכו להשקיע משאבים נוספים בקבלת ייעוץ של רואה חשבון או יועצי מס. הקלה זו אמורה לעודד יחידים המעוניינים לקיים עסק קטן ואשר החובה לנהל ספרים מהווה מכשול מיותר בדרכם להגיע להכנסה שהיא ממילא נמוכה וכלל אינם אמורים לשלם בגינה מס הכנסה (בגלל נקודות הזיכוי שכל תושב זכאי להן המתקזזות עם המס הנמוך המגיע מהכנסה כזאת).
מצד שני, יתכן שהצעת החוק פותחת פרצה להעלמות מס שכן היא שוללת מרשויות המס את הסמכות לדרוש הצהרת הון ממי שהצהיר שהכנסתו אינה עולה על 60,000 ₪. אמנם הצהרת הון היא טרדה לא קטנה ובדרך כלל דורשת ייעוץ של מומחה עם כל העלויות הכרוכות בכך, אולם היא גם הכלי שמאפשר לרשויות המס למנוע העלמות מס. בעיה נוספת בהצעת החוק – היא לא תאפשר לבעלי עסקים הפטורים מהגשת דו"ח לקבל מענקי מס הכנסה (מס הכנסה שלילי) שכן לא יהיו לרשויות המס נתונים על-פיהם ניתן יהיה לחשב מה גובה המענק המגיע להם, וכך יוצא שחוק שבא להועיל לבעלי הכנסה נמוכה בעצם יוצא מזיק.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה טרומית ב-9.7.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://oknesset.org/bill/3167/
פקודת מס הכנסה – http://www.nevo.co.il/law_html/law01/255_001a.htm
רשות המיסים הוראת ביצוע בעניין הגשת דו"ח שנתי מקוצר 8.6.14 – http://taxes.gov.il/IncomeTax/Documents/HoraotBitsua/hor0714.pdf
הצהרת הון – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4160481,00.html
כל זכות – נקודות זיכוי ממס הכנסה לתושב ישראל – http://goo.gl/Jg9cM8
פורטל המיסים – https://www.misim.gov.il//

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs