הצעת חוק להגדלת שיעור השתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי) (תיקון מס' 8)

עיקרי ההצעה הרחבת האפשרות לזכאות למענק הכנסה מהמדינה
עמדת המשמר בעד
סוג ההצעה ממשלתית
מחבר הפירוש מחלקת המחקר
המצב כיום מאז שנת 2007 משולם בישראל מס הכנסה שלילי – סוג של מענק עבור מי שעבד ולא הרוויח דיו. החוק הקיים מחריג מקרים של מי שעבד מעט שעות בשבוע, מי שעבד מעט חודשים בשנה או מי שעבד עבור קרוב משפחתו. מטרת החוק המקורית הייתה לעודד אנשים לצאת לעבוד על ידי מתן תוספות למשכורותיהם, כל זמן שהן נמוכות. החוק גם מכיר במשכורות שהן נמוכות יחסית למצבם של אנשים – אם הם נכים, הורים יחידים וכו'.
מה הצעת החוק אומרת באופן כללי, הצעת החוק נועדה להרחיב את מספר הזכאים למס הכנסה שלילי. למשל, ההגבלה הגורפת לעבוד אצל קרוב משפחה תבוטל, ותוגבל רק לחודשים בהם הועסק העובד אצל קרובו (כיום אם אדם עבד אפילו יום אצל קרובו הוא לא היה זכאי למענק השנתי כלל). כמו כן, הצעת החוק מגדילה את טווח ההכנסה של אדם הזכאי למענק העבודה – הטווח גדל גם במינימום הנדרש וגם במקסימום המותר. עצמאים שעד היום לא יכלו לקבל את המענק, יוכלו לקבלו ביתר קלות – עדיין תחת יותר מגבלות משכירים ובתנאי שספרי החשבונאות שלהם תקינים.
כמו כן, במקרים מסויימים יגדל המענק הניתן. תחת החוק הקיים אנשים רבים אינם זכאים למענק – למשל, נכים שמקבלים הטבות מס נוספות שגרמו להם לא לקבל את המענק. הצעת החוק מבטלת זאת והזכאות למענק תחושב על בסיס שכר לא מתואם, וכך איש לא 'יוקפץ' לרמת שכר שהיא מעל רמתו האמיתית.
כמו כן, הצעת החוק משנה מספר הליכים פורמליים, שחלקם יקלו על קבלת התשלום. למשל, התשלום יוכל להינתן דרך בנקים מסחריים, ולא רק דרך הדואר. כמו כן, מס הכנסה יוכל להשיב על בקשה למענק לאחר 180 יום ולא 90 יום.
והכי חשוב – שם החוק ישונה, מ'מס הכנסה שלילי' ל'מענק עבודה'.
השינויים הצפויים מאישור החוק הצעת החוק הוצגה כשינוי מהותי שבא לטובת בעלי ההכנסות הנמוכות והנמוכות יחסית למצבם. לפי משרד האוצר, כ-55,000 אנשים נוספים יהיו זכאים למענק העבודה לאחר השינוי. אכן נראה שכך הדבר. אם כך, השאלה בעניין הצעת החוק אינה האם היא משרתת את הזכאים יותר טוב – די ברור כן – אלא האם בעקבותיה תהיה פגיעה במי שאינם עובדים. תקציב המדינה החדש מתכנן להקשות על צעירים לקבל דמי אבטלה, כך שייתכן שהתשובה לכך גם חיובית.
סטטוס עברה בקריאה ראשונה ב-27.10.2014
מקורות
עדויות מדיונים בהצעה
נימוק לעמדת המשמר החברתי הגדלת ההכנסה הפנויה למי שעובדים במשרות בשכר נמוך תצמצם (במעט) את ההפרש בין התחתית לצמרת, ותשפר (במעט) את מצב "העניים העובדים". זהו חוק פרוגרסיבי, מנגנון חשוב המעודד אנשים לצאת לעבוד ומשפר את הכנסתם כשזו נמוכה מאוד. נותרת שאלת המקורות (על חשבון מה/מי ההטבה הזו).

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs