הצעת חוק שירותי הסעד (תיקון – תוכניות למניעה, חילוץ ושיקום מעוני)

מחבר הפירוש נטע חדד
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק עיגון חלק מהמלצות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני בחקיקה

 

המצב כיום

חוק שירותי הסעד מחייב כל רשות מקומית להקים "לשכת סעד לשם טיפול סוציאלי בנזקקים והגשת סעד להם" (סעיף 2. א. בחוק). החוק לא מגדיר את מהות השירותים שינתנו, את זכויות הנזקקים לשירותי הרווחה ואת הקריטריונים לקבלת השירותים, אלא מתמקד בנושאים פרוצדורליים.

מה הצעת החוק אומרת

הצעת החוק אינה משנה סעיפים קיימים אלא מוסיפה סעיפים בהתאם להמלצות הוועדה למלחמה בעוני בישראל (ועדת אלאלוף).
לפי ההצעה, בכל לשכת שירותים חברתיים יועסקו עובדים סוציאלים שהם עובדי משפחה (הסמכה מיוחדת תחת עבודה סוציאלית) שתפקידם יהיה לתאם בין השירותים הקיימים ולהיות גורם מתכלל בין כלל הגורמים המעורבים בטיפול במשפחה. סעיף אחר קובע ש"שר הרווחה והשירותים החברתיים יכין תכניות למניעת עוני, לחילוץ ושיקום מעוני ולקיום הולם, בהתבסס על פרקטיקה מודעת עוני שיפעילו הלשכות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות" וכי בחוק התקציב יקבע תקציב נפרד לצורך תוכנית זו, כלומר השר יחוייב לפעול למיגור העוני ולהקדיש לעניין תקציב סביר.

השינויים הצפויים מאישור החוק

שלוש הפיסקות הראשונות של דברי ההסבר מבוססות על דו"ח הועדה למלחמה בעוני, ושני הסעיפים בהצעה משקפים חלק מהמלצותיה. אלא שבכל זאת יש הבדלים. הגדרת אחריות העובדים הסוציאלים שילוו ויתאמו את הטיפול במשפחה תואמת את הנאמר בדו"ח הוועדה. אולם, ההמלצות שמופיעות בדו"ח הוועדה קובעות שכל עובד סוציאלי יטפל ב-50-60 משפחות, ואילו בהצעת החוק אין התייחסות למספר התיקים שיוקצו לכל עובד סוציאלי, ולכן לא ברור מה יהיה העומס שאיתו ידרשו העובדים הסוציאלים להתמודד ומהי מידת תשומת הלב שיוכלו להעניק לכל משפחה.
כמו כן, הדרישה משר הרווחה והשירותים החברתיים להכין תכניות למניעת עוני, לחילוץ ושיקום מעוני משקפת את רוח המלצות הוועדה, אולם מדובר בקביעה כללית למדי.

היכן עומדת הצעת החוק

נפלה בקריאה טרומית ב-12.11.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://goo.gl/8kEiZi
חוק שירותי הסעד, תשי"ח-1958 באתר "נבו" – http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p171_001.htm
דו"ח וועדה למלחמה בעוני, מתוך אתר הועדה – http://media.wix.com/ugd/520601_ce03256935964d1aaad2cf9300903d52.pdf
אתר הוועדה – http://www.milhamabaoni.org/
המסמך "זכויות חברתיות ושירותי הרווחה האישיים בישראל" של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אוקטובר 2010 (החל מעמוד 8 – הסבר וביקורת על חוק הסעד) – http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03158.pdf

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs