הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון – חייב משתף פעולה)

מחבר הפירוש רחל שמש
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק ביטול יזום של נקיטת פעולות נגד חייבים שהגיעו להסדר תשלומים.

 

המצב כיום

חוק הוצאה לפועל נועד לבצע גביה של חייבים לאזרחים ולבתי עסק שלא הצליחו לגבות את החוב בעצמם. החוק מאפשר לעקל חשבון בנק, לעקל משכורת ולעקל חפצים יקרי ערך. במידה וחייב אינו יכול לשלם בבת אחת את החוב הוא יכול לשלם את החוב בתשלומים. לפי הוראות החוק לחייב יש שלושה שבועות ממועד קבלת ההודעה לתשלום להסדיר את החוב במשרדי הוצאה לפועל. אלא שלפי החוק כיום גם אדם שנמצא במהלך הסדרת החוב מול משרדי הוצאה לפועל (למשל, אם התשלום נפרס על פני זמן מה) ממשיך להיות חשוף לעיקול חשבון בנק, משכורת ומיטלטלין. כאשר מבצעים הליכים כאלה לאדם שהסדיר את החוב שלו גורמים לו פגיעה מיותרת שרק מקשה עליו לשלם את החוב שלו. הנוהל המקובל היום הוא לאנשים אלה לפנות לרשם ההוצאה לפועל לביטול ההליכים הפוגעניים, וכמעט תמיד הוא נענה לבקשתם ומבטל להם את ההליכים.

מה הצעת החוק אומרת

במידה שחייב שקיבל הודעה לתשלום מההוצאה לפועל, ענה והסכים להסדר תשלומים, או אם הגיש הצהרה, כתב ויתור סודיות או מסמכים שיפרטו את מצבו הכלכלי ובא לחקירת יכולת במשרדי הוצאה לפועל, הרשם של הוצאה לפועל יעכב את תהליכי העיקול של חשבון הבנק, המשכורת והחפצים של החייב. העיכוב יימשך כל זמן שהחייב ממשיך לשלם את חובו לפי הסדר התשלומים שנקבע. יש לציין שבעל החוב יכול לפנות לרשם שיורה על עיקול למרות הסדר התשלומים, למשל אם ידוע לו על סכום כסף משמעותי שנמצא בחשבון הבנק של החייב, משכורת גבוהה או חפצים יקרי ערך. ההצעה נותנת לרשם שיקול דעת במצב כזה גם לחייב משתף פעולה.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מגישי הצעת החוק טוענים שהשינוי בחוק תיצור תמריץ נוסף לשלם חוב ולשתף פעולה עם ההוצאה לפועל ותימנע פגיעה מיותרת בחייבים שמשלמים את חובם. בנוסף יש לה ערך מוסף של מניעת עבודה מיותרת של ביטול הליכי עיקול מיותרים לחייבים שהגיעו להסדר.
מנגד, מתנגדיה יכולים לטעון שיש ללחוץ על החייבים עד סוף תשלום החוב כדי שלא יתרשלו בתשלום וההקלה לחייבים תבוא על חשבון בעלי החוב.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה טרומית ב-12.11.2014.

מקורות

הצעת החוק – https://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/19/2585.rtf
החוק המקורי – www.nevo.co.il/law_html/Law01/055_247.htm

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs