הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (אישור זיכוי מס)

מחבר הפירוש מחלקת המחקר
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק הגבלת שכר בעמותות המקבלות אישור 46 לפקודת מס הכנסה והעמקת בחינת העמותות שמקבלות את האישור.

 

המצב כיום

אם ישאלו ראשי עמותות בישראל מה הדבר שהם הכי חפצים ביקרו יאמרו שעוד לפני השגת מטרות העמותה שלהם הם רוצים לקבל אישור לפי סעיף 46. סעיף 46 בפקודת מס הכנסה קובע שאדם שתרם לארגון ללא כוונת רווח שקיבל אישור משר האוצר ומוועדת הכספים בכנסת 180 ש"ח ויותר יוכל לקבל החזר ממס בסכום של 35% מהתרומה. למשל, תרומה בת 200 ש"ח תזכה את התורם בפטור ממס בשווי 70 ש"ח. חברות שתורמות יקבלו פטור בסכום 30% מגובה התרומה. מדובר בתמריץ אדיר לתורמים וארגון שזוכה באישור המיוחל הרבה יותר קל לו להשיג תרומות.
אלא שבגלל שהחוק קובע שהאישור ינתן על ידי שר האוצר וועדת הכספים, ובגלל הגידול המהיר בעולם המוסדות ללא כוונת רווח אין אפשרות לשר האוצר ולחברי ועדת הכספים להתעמק בפרטי כל עמותה שמועמדת לקבל את האישור. כיום החוק לא מפרט באילו סטנדרטים צריכים הארגונים לעמוד, מלבד שהם מגישים חשבון שנתי לשביעות רצון פקיד השומה. כך נוצרה אפשרות לאיפה ואיפה במתן האישור ומתן אישור לארגונים בלי בחינתם לעומק.
כמו כן, פקודת מס הכנסה לא מתייחסת לשכר מנהלי עמותה, מה שמאפשר עידוד תרומות לארגון (למעשה, תמיכה ממשלתית בארגון) שמרבית כספיו ניתנים למנהלים שבו בצורת שכר, בונוסום וכיו"ב. בשנים האחרונות התפרסמו לא מעט כתבות על ארגונים שמנהליהם מקבלים שכר גבוה מאוד, שהוא לעתים אחוז ניכר מכלל תקציב הארגון, וכך פוגעים במטרה לשמה הוקם הארגון. אין סיבה שהמדינה תגדיל תמיכתה במישרין או בעקיפין בארגונים שפועלים באופן לא יעיל ובזבזני.

מה הצעת החוק אומרת

הצעת החוק מטפלת בבעיות בשני מוקדים. מוקד ראשון הוא הליך הענקת אישור לפי סעיף 46. מוקד שני הוא בהחלת הגבלות על הארגונים שמקבלים את האישור.
אישור לפי סעיף 46 ימשיך להינתן רשמית על-ידי שר האוצר ובאישור ועדת הכספים. אלא שרשות המסים תקים ועדה מיוחדת שתפקידה יהיה לבחון לעומק את הארגונים המועמדים לקבלת האישור. כמו כן, שר האוצר יחוייב לנסח כללים בהם ידרשו הארגונים לעמוד, שמולם תיבחן מועמדות הארגון. השינוי מפרט את סוגי הארגונים, מעמותות הרשומות אצל רשם העמותות והקדשים דתיים, דרך קופות חולים וכלה במוסדות אקדמיים.
התוספת המשמעותית ביותר היא הגבלה קשיחה על הוצאות שכר ההנהלה בארגון. ארגונים שמכניסים פחות מ-10 מיליון ש"ח יוכלו לשלם להנהלתם עד 22% מסך ההכנסות. מגבלה נוספת היא לארגונים שמחזור הכנסותם גבוה מ-100 מיליון ש"ח, והיא עומדת על 7% מסך מחזור ההכנסות. כמו כן, שכרם של עובדים בארגונים לא יעלה על שכרם של מנכ"לים במשרדים ממשלתיים.

השינויים הצפויים מאישור החוק

החוק מציב מגבלות קשיחות על שכר מנהלים בעמותות. אפשר לטעון נגד הצעת החוק שהיא מאפשרת לא מעט חופש, אבל עצם הנחת המגבלה היא חשובה. כמו כן, המגבלה הנוספת לשכר ליחיד בגובה מנכ"ל משרד ממשלתי – כ-34 אלף ש"ח בחודש – אמורה לוודא שעמותות הזוכות לתמיכת המדינה לא מנצלות זאת לרווח אישי מוגזם.
כמו כן, הקמת הוועדה שתבחן לעומק את הארגונים המועמדים לקבל את האישור היא בהחלט שינוי מבורך.
ביקורת על הצעת החוק יכולה אולי לנבוע מהעובדה שהן לא סותמות את האפשרות לעמותות וארגונים לשלם טוב מדי למנהליהן באופן כללי, אלא רק לאלו שיקבלו אישור לפי סעיף 46.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה טרומית ב-26.11.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://knesset.gov.il/privatelaw/data/19/2849.rtf
החוק המקורי – http://goo.gl/mFqn30
חוק יסודות התקציב – www.nevo.co.il/law_html/Law01/P233_001.htm
דוח ועדת פריש – http://mof.gov.il/Committees/PreviouslyCommittees/Pages/PublicInstituteCommittee.aspx
נתונים של התנועה לאיכות השלטון – http://goo.gl/cvFEUp
דה מרקר – http://www.themarker.com/news/1.2334439

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs