לאחר סקירה של החוק לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור, התשנ"ב-1992 נרצה להתמקד בכשלים בקיום החוק. זאת, כדי להציע בהמשך פתרונות יעילים לקידום ויישום חוק חשוב זה.
מבדיקה שערכנו נראה כי החוק כפי שחוקק בשנת 1992 כמעט ולא יושם כלל. החוק בסעיפיו השונים מונה פעולות שיש לבצע כדי לעודד חשיפה של שחיתויות. כך לדוגמה, סעיף 5 לחוק מתייחס להמלצה שיש להגיש לשר המשפטים ובה לפרט את הנסיבות המיוחדות המצדיקות הענקת תעודת הוקרה. כמו כן, סעיף 6 לחוק מורה על חלוקת תעודות הוקרה לאותם אזרחים אמיצים שחשפו שחיתות ציבורית. מממצאי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת נראה כי לא הוענקה אף לא תעודת הוקרה אחת במשך השנים בהם היה קיים החוק.
עובדה זו, הייתה ידועה לכנסת, כך עולה מהתייחסות לנושא במסגרת תיקון 3 לחוק (שנת 2007) שם נאמר מפורשות בדברי ההסבר כי "מסיבות שונות החוק לא הגיע לכלל יישום" ובתיקון 4 (שנת 2011) שם צוין כי "החוק חוקק ב-1992, ולא הופעל מעולם, ככל הנראה, לפי הידוע לנו".
כדי להתחקות אחר הכשלים, ברצוננו להבין את המערכת שהחוק מתווה. נתמקד בכל אחד מהגורמים המרכזיים השותפים ליישום החוק – נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, שר המשפטים ונשיא המדינה. זאת, כדי להשכיל אם יישומו הלוקה בחסר של החוק נובע מבעייתיות באחד מגורמים אלה.
נציב תלונות הציבור – בתיקון מס' 3 לחוק (שנת 2007), נקבע כי על הגופים הציבוריים לדווח לנציבות תלונות הציבור על תלונות שהתקבלו בהם על מקרי שחיתות, על נושאי התלונות ועל מסירת תעודות ממצאים בעניינן. ממחקר שערך מרכז המחקר המשפטי של הכנסת ניכר כי בין השנים 2007–2013 התקבלו מעט מאוד דיווחים. לפי נציבות תלונות הציבור עיקר הבעייתיות נובעת ממודעות נמוכה של הציבור לחובת הדיווח, ולא מבעיה תפקודית בנציבות עצמה.
משרד המשפטים – מבירורים שערך משרד המשפטים התברר כי החוק אינו מיושם על-ידי הגופים שעליהם חל החוק. על רקע זה החליט משרד המשפטים לקדם תקנות (שנת 2011) אשר יבהירו את אופן עריכתן של תעודות ממצאים, כדי להקל על יישום החוק בידי גופים בודקים אחרים האחראים לכך על-פיו. בנוסף לפי משרד המשפטים לא היה יישום של סעיף 5(ג) לחוק שעניינו פרסום קריאה לציבור הרחב ופנייה לגופים בשירות הציבור בדבר הגשת המלצות על מועמדים שחשפו שחיתות במקום עבודתם, כיוון שעד 2012 לא היו אנשים העומדים בתנאים אלו כלל.
נשיא המדינה – לפי סעיף 6 לחוק על נשיא המדינה לאחר קבלת המלצות לחלק תעודות הוקרה. לפי בית נשיא המדינה היות ולא הוגשו המלצות, אזי ברור שלא חולקו תעודות הוקרה.
כפי שניתן לראות אין גורם אחד מרכזי האחראי לכישלונו של החוק, אלא שלושת הגורמים יחדיו הם שאחראים ליישומו הלוקה בחסר. יש לקוות כי התיקון משנת 2012 העלה את המודעות ליישומו של החוק, ודי בכך כדי למלא אחר הוראותיו, למען מטרה כה חשובה.
כתבו: חן נדיר, ליאור גולדווסר, נטע כדורי ואביב להט