חוק יסוד: תקציב המדינה לשנים 2009 עד 2014 (הוראות מיוחדות)(הוראות שעה) (תיקון מס' 4)

עמדת המשמר: נגד

תקציב דו-שנתי פוגע ביכולתה של הכנסת לפקח על עבודת הממשלה ועל חלוקת העוגה התקציבית. הצעת החוק גם דוחה את המועד שבו הממשלה חייבת להניח את התקציב לאישור על שולחן הכנסת; הדבר יאריך את פרק הזמן שבו המדינה עובדת על תקציב 1/12 (תקציב חודשי), שיוצר פגיעה בגופים מתוקצבים רבים ומהווה למעשה קיצוץ רוחבי בתקציב.

עיקרי החוק המועד הקבוע בחוק לאישור תקציב המדינה לשנים 2015–2016.
סוג ההצעה ממשלתית
סטטוס עברה בקריאה ראשונה ב-25.5.2015
שמות קודמים
מחבר הפירוש עפרה לוי

המצב כיום

הכנסת הקודמת התפזרה בטרם אושר תקציב 2015. חוק יסוד: הכנסת קובע כי יש לאשר את תקציב הממשלה לא יאוחר מ-100 ימים מיום כינון הממשלה. מאחר שהבחירות נערכו ב-17 במרץ והממשלה החדשה בישראל אושרה ביום 14 במאי 2015, על חוק התקציב לעבור קריאה שלישית בכנסת לא יאוחר מ-22 באוגוסט 2015.

מה הצעת החוק אומרת

הצעת החוק כוללת שני שינויים עיקריים:

1) להאריך את פרק הזמן המותר לאישור חוק התקציב ב-75 יום נוספים. פירושו של דבר הוא שאישור התקציב לשנים 2015–2016 יידחה עד ל-12 בנובמבר 2015, חודש וחצי לפני סיום שנת הכספים הרלוונטית.

2) לאפשר לכנסת לאשר תקציב לשנתיים. הדבר מנוגד להוראות חוק יסוד: משק המדינה, שקובע שתקציב המדינה יאושר בכל פעם לשנה אחת.

השינויים הצפויים מאישור החוק

דחיית מועד אישור התקציב תאפשר כמובן לממשלה ולקואליציה לבצע שינויים עמוקים בתקציב שהוכן בכנסת הקודמת, ולהתאימו להסכמים הקואליציוניים לאחר הבחירות ולסדר העדיפות הכלכלי שהוחלט. כדאי לזכור שככל שהדחייה ממושכת יותר כך יהיה מקום רב יותר להפעיל לחצים על ראש הממשלה, שנשען בימים אלו על קואליציה צרה.

אין זו הפעם הראשונה שבה הממשלה משנה את "חוקי המשחק" של תקציב המדינה: אישורים של תקציב דו-שנתי ודחיית מועדים לאישור התקציב החלו בשנת 2009. מהלך כזה, שבו הכנסת מחוקקת חוק (הוראת שעה) שמשנה בעקיפין הוראות חוקי יסוד (ח"י: הכנסת וח"י: משק המדינה), מעורר שאלות משפטיות בנוגע לתוקפו ולתקינות חקיקתו. בג"צ נדרש לנקודה זו והשופטים קבעו כי למרות שהם אכן רואים קשיים משמעותיים בחקיקה או בשינוי זמני של חוקי יסוד, אין מקום לקבוע כי חוק כזה בטל מעיקרו. עם זאת, השופטים קבעו כי מוטב יהיה אם בעתיד תימנע הכנסת מלהשתמש בהוראות שעה לתיקון הוראות חוקתיות.

מקורות

הצעות חוק אחרונות במאגר

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs