הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון – העדפת תוצרת הארץ במכרזי מערכת הביטחון – הארכת הוראת שעה), התשע"ה–2015

עיקרי החוק מערכת הביטחון והמשטרה יחויבו להעדיף רכישת טקסטיל תוצרת ישראל על פני תוצרת חוץ למשך חמש שנים נוספות.
סוג ההצעה פרטית
סטטוס עברה בקריאה טרומית ב-24.6.2015
שמות קודמים
מחבר הפירוש ארן רונדל

המצב כיום

עד לפני חמש שנים, מערכת הביטחון לא הייתה מחויבת להעדיף את תוצרת הארץ במכרזים (לדוגמה, ברכישת מדים). למעשה, ההיפך היה הנכון: תוצרת אמריקאית הועדפה על פני ישראלית משום שאפשר היה לרכוש אותה דרך הסיוע האמריקאי הצבאי. בשנת 2010 תוקן החוק כך שכאשר יש אפשרות, תועדף רכישת טקסטיל ממפעלים בישראל. הדרישה להעדפה חלה גם על המשרד לביטחון פנים, ברכישת הטקסטיל לצורכי המשטרה. החוק נחקק כהוראת שעה לשנתיים (שהוארכה לאחר הבחירות ב-2013), והוארך בשנתיים נוספות. ההארכה פוקעת בסוף יוני 2015.

מה הצעת החוק אומרת

הדרישה להעדפת תוצרת הארץ תוארך בחמש שנים נוספות מיום כניסת החוק לתוקף.

השינויים הצפויים מאישור החוק

להעדפת תוצרת הארץ במערכת הביטחון יש משקל רב בכלכלה הישראלית. המטרה העיקרית היא לשמר את מפעלי הטקסטיל בארץ, שיוצרים מקומות תעסוקה רבים בפריפריה: עם כניסת התיקון ב-2010 נשמרו כאלף מקומות עבודה במפעלי טקסטיל בבית ג'אן, קריית שמונה ושדרות. בתחרות הקיימת בענף הטקסטיל מול הייבוא ממדינות המזרח או ממפעלים בארצות הברית, יש חשיבות לשימור התעשייה הישראלית. סגירת המפעלים תגרום לאלפי עובדים להפוך מובטלים ותביא לקריסת ענף הטקסטיל בישראל. יש לציין כי קיימת הסכמה נרחבת בקרב חברי הכנסת לגבי הסוגיה. העדפת תוצרת מקומית בכוחות הביטחון נהוגה בכל העולם, והיא נחשבת חיונית לתחזוק כלכלות מקומיות.

אלא שהארכות הוראות שעה אינה שיטה ראויה לחקיקה. החוק נוסה בהצלחה זה שנים אחדות. הגיע הזמן לקבוע אותו כחוק קבוע במקום שהכנסת תצטרך להשקיע בחידושו מדי כמה שנים; אחרת הוא תמיד יהיה בסכנת פקיעה בגלל היעדרות הכנסת מסיבות שונות.

מקורות

הצעות חוק אחרונות במאגר

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs