הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות במס ליישוב מאוים באזור), התשע"ו-2016

עמדת המשמר: נגד

המשמר החברתי מתנגד להצעת החוק משום שהיא מעניקה הטבות על בסיס פוליטי, ולא על בסיס צורך כלכלי. מבלי להיכנס לסוגיית מעמדן החוקי של ההתנחלויות, מדובר ביישובים אשר גודלים ממילא, ולכן לא ברור מדוע יש צורך בתמריץ

עיקרי החוק הענקת הטבות במס הכנסה לתושבי התנחלויות
סוג ההצעה פרטית
סטטוס עברה בקריאה טרומית ב-27.7.16.
שמות קודמים
מחבר הפירוש  איל שגיב

המצב כיום

בכדי למשוך אוכלוסיות חזקות ומשכילות ליישובים בפריפריה ולעודד הישארות של האוכלוסייה המקומית, מעניקה המדינה הטבות מס לתושבי יישובים חלשים מבחינה כלכלית, עד לתקרת הכנסה מסויימת. אחרי שב-2003 צומצם מספר היישובים המוטבים ל-165, תיקון לפקודת מס הכנסה מ-2015 הגדיל את מספרם חזרה לכ-430. כמו כן קבע התיקון קריטריונים ברורים לקבלת ההטבה – גודל היישוב, מרחק מהגבול, מדד פריפריאליות ואשכול חברתי-כלכלי. מכיוון שהתנחלויות לא נכללו ברשימת היישובים לפי הקריטריונים החדשים, הופעל לחץ להוספתם לרשימה, אך הדבר לא קרה. גובה ההטבות הכולל ליישובים ברשימה הוערך ב-2015 בכ-1.2 מליארד, ובעוד כ-600 מליון להתנחלויות (אם היו מתווספות לרשימה).

מה הצעת החוק אומרת

בדומה ליישובים סמוכים לגבול, תושבי התנחלויות של עד 75,000 איש שנכללות ברשימת היישובים המאויימים של משרד הבטחון (בדירוג 2-5) יהיו זכאים להטבת מס.

השינויים הצפויים מאישור החוק

כחלק ממדיניות עידוד ההתיישבות בהתנחלויות, יזכו תושביהן להטבות מס של עד 12%, עד לתקרת הכנסה של 192,000 ש"ח – כ-23,000 ש"ח. ההטבה, כמו ביישובים הסמוכים לגבולות המוכרים של המדינה, תנתן ללא קשר לאשכול החברתי-כלכלי בו נמצא היישוב, כלומר, תנתן גם לתושבי יישובים חזקים כמו אלקנה ואלפי מנשה (אם כי מרבית ההתנחלויות נמצאות באשכול ה-6 ומטה). מגבלת גודל היישוב היא, עדיין, חסרת משמעות, שכן ההתנחלות הגדולה ביותר היא בת 60,000 תושבים.

כמו בהצעות חוק נוספות מהזמן האחרון, המדינה נמנעת מלהחיל את החוק הישראלי בכללותו על השטחים ועל כלל תושביו, ומעניקה הטבות נקודתיות לתושבי התנחלויות. הטבות מס אלו באות בנוסף להטבות ולהשקעות להן זכאיות ההתנחלויות  – גם מתוקף היותן חלק מאזורי העדיפות הלאומית שנקבעו בהחלטת ממשלה וגם לאור המצב הבטחוני בהן.

כדאי לציין שמחקר של בנק ישראל מטיל ספק ביעילותן של הטבות המס הללו, ומראה שאין הבדל ניכר בין ההגירה ליישובים מוטבים וההגירה ליישובים נטולי הטבות, ושאין להן כלל השפעה על עידוד הישארות תושבים ביישובים הללו.

מקורות

פקודת מס הכנסה – https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/255_001.htm#Seif19

הצעת החוק – https://goo.gl/baAoLL

כלכליסט – מי יקבל את הטבות המס? – http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3671761,00.html

בנק ישראל – ההטבות היישוביות במס ההכנסה – http://goo.gl/WtnvlD

החלטת ממשלה 667 – הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית – http://www.pmo.gov.il/Secretary/GovDecisions/2013/Pages/des667.aspx

החלטת ממשלה 1652 – תכנית סיוע מיוחדת לקרית ארבע וליישוב היהודי בחברון – http://www.pmo.gov.il/Secretary/GovDecisions/2016/Pages/des1652.aspx

הצעות חוק אחרונות במאגר

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs