עמדת המשמר: בעד
המשמר החברתי תומך בהצעת החוק משום שהיא מחזקת את כוחו של הצרכן מול בתי עסק ומונעת טרטור מיותר.
עיקרי החוק | בית עסק המאפשר להתקשר עמו בעסקה מתמשכת באמצעי מסוים, יאפשר מסירת הודעת ביטול באותו אמצעי ובדרך שבה נעשית ההתקשרות. |
סוג ההצעה | פרטית |
סטטוס | עברה בקריאה טרומית |
שמות קודמים | |
מחבר הפירוש | תמרי מאיר |
המצב כיום
נשמעות לא אחת טענות כי קיים קושי להתנתק מקבלת שירות בחברות, או כי נדרשים אמצעים פחות זמינים (כגון פקס) כאשר ניתן להתחבר בקלות. עדות לבעיה ניתן למצוא בקיום אתר "נתק" אשר כל עיסוקו סיוע לאנשים להתנתק משירות בחברות.
מה הצעת החוק אומרת
בית עסק המעמיד אמצעי מסוים לצורך התקשרות בעסקה, יעמיד את אותו אמצעי גם לצורך ביטול העסקה. יישום העיקרון אפקטיבי במיוחד בקשר לעסקאות הנערכות באינטרנט. מדובר בהתקשרויות מאוד נפוצות שנערכות בקלות, במהירות וללא צורך באינטראקציה אנושית. עסקים רבים מקפידים לאפשר לצרכנים להתקשר עמם באמצעות האינטרנט אך נמנעים מלעשות זאת בקשר להודעת ביטול.
מוצע, אם כן, לחייב עוסקים להקפיד שמנגנוני ביטול העסקה יהיו סימטריים למנגנוני ההתקשרות, על מנת שהנטל המוטל על צרכן שמבקש לבטל עסקה לא יהיה כבד מהנטל המוטל על צרכן המבקש להתקשר באותה העסקה. יודגש שאין בכך כדי לחייב את העוסק להעמיד לרשות הצרכן אפשרות לבטל עסקה באינטרנט או בכל אמצעי אחר שאינו נדרש במפורש בחוק. רק אם העוסק בחר להעמיד לרשות הצרכן אמצעי מסוים להתקשרות עמו, יהיה עליו להעמיד את אותו אמצעי, שבו הוא כבר משתמש ממילא, לצורך ביטול עסקה.
השינויים הצפויים מאישור החוק
הצרכן יוכל להתנתק מקבלת שירותים באופן יעיל ונוח.