עיקרי החוק | לתקף בחוק תהליך תחרותי למתן רישיונות לתאגידים להפעלת קווים של מוניות שירות |
סוג ההצעה | ממשלתית |
סטטוס | עברה בקריאה ראשונה |
שמות קודמים | |
מחבר הפירוש | נועם שרלו |
המצב כיום
"מוניות השירות" החלו לפעול במדינת ישראל ב-1948 כשירות משלים לתחבורה הציבורית עקב מחסור באוטובוסים, לאורך השנים נעשו נסיונות כאלו ואחרים על מנת להסדיר את פעילות "מוניות השירות" בצורה שתאפשר אלטרנטיבה לחברות האוטובוסים לטובת הצרכן, אך עם זאת לא תיפגע בחברות האוטובוסים.
עקב ריבוי של עוסקים בלתי מורשים (מוניות שלא קיבלו רישיון ממשרד התחבורה בהתאם לחוק שחוקק ב-1994) בתחום מוניות שירות, הוחלט על ביצוע רפורמה בתחום בשנת 2005. עיקרי הרפורמה: יבוטלו כל הרישיונות שניתנו עד תחילת 2006, ויינתנו רישיונות חדשים אך ורק לתאגידים שיגישו הצעה ויעמדו בתנאים שייקבעו בחוק- הגדרת מינימום ומקסימום למספר המוניות שתאגיד רשאי להפעיל בכל קו מוניות, הגדרת ערבויות בנקאיות, הגדרת תעריף נסיעה וכו'. כמו כן, הרפורמה תאפשר ותגביר אכיפה כנגד מוניות הפועלות ללא רישיון.
הרישיונות במסגרת הרפורמה הוענקו ל-5 שנים (עד סוף שנת 2010) כאשר לשר התחבורה אפשרות להאריך את תוקף הרישיונות בשנה אחת בכל פעם עד רף של 3 שנים. בשנת 2012 הוחלט כי תוקף הרפורמה יוארך עד שנת 2013 (במקום 2010) כאשר האפשרות של שר התחבורה להאריך את תוקף הרישיונות ב-3 שנים נשארת. כיום, לקראת סוף 2016 עומדים לפוג תוקפם של הרישיונות שניתנו לתאגידי מוניות השירות מכיוון שעברו 3 שנים משנת 2013, דבר המחייב תיקון בחוק הישן או הצעת חוק חדשה.
מה הצעת החוק אומרת
הצעת החוק נועדה בעיקר לעגן מחדש את מתן הרישיונות לתאגידים המעוניינים להפעיל קווים של מוניות שירות.
עיקרי הצעת החוק:
- תוקפם של כל הרישיונות הקיימים יוארך עד שנת 2019, בה ייכנס לתוקף ההליך החדש לקבלת רישיון.
- ההליך החדש לקבלת רישיון יהיה הליך תחרותי.
- תאגיד המבקש רישיון יידרש בדומה לחוק הישן להציג ערבויות, כמות מוניות מינימלית ומקסימלית לכל קו, ותעריף נסיעה. בנוסף יידרש להציג אמצעים ותנאים הדרושים להפעלה תקינה של קו השירות- סדרנים, משרד וכו'
- התנאים המאפשרים לשלול רישיון של תאגיד כדוגמת הפרת התנאים שהוטלו עליו כבעל רישיון, אי עמידה בתאריכים שהוגדרו להפעלת הקו ואי עמידה בכמות המוניות הנדרשת.
- תפורסם רשימת הקווים בהם ניתנו רישיונות, ויפורסם מספר הרישיונות שניתנו לכל קו. כמו כן שר התחבורה רשאי לעדכן רשימות אלה בתנאי שעברה שנה מפרסום הרשימה הקודמת.
- מפעיל שירותי מוניות שירות יידרש לעדכן אחת לחודש את מפות הקווים שהוא מפעיל, לרבות מסלול הנסיעה הזמני של השירות ותדירות השירות.
השינויים הצפויים מאישור החוק
ללא אישור החוק, או הצעת חוק אלטרנטיבית שתאושר עד סוף שנת 2016, יפוג תוקפם של כלל הרישיונות שניתנו ע"י משרד התחבורה להפעלת מוניות שירות. הצעת החוק בעצם מעלה לסדר היום את מעמד מוניות השירות ומחייבת את המדינה להחליט האם היא מעודדת את המשך פעילותן של מוניות השירות או לא. שאלה זו מתעצמת לנוכח דרישתם של בעלי הרשיונות להפעלת "מוניות שירות" מהמדינה לסבסד את מערך המוניות ולשלבם במערך ה"רב קו".
כאשר בוחנים את חשיבותן של מוניות השירות חשוב לשים לב לשתי נקודות:
- מוניות השירות בניגוד לקווי האוטובוס פעילות גם בשבת, תגבור מערך המוניות והגדלת מספר הקווים יגדיל את אפשרויות הנסיעה בתחבורה ציבורית בשבת.
- ענף המוניות נוצר מתוך צורך בתגבור למערך האוטובוסים, סגירה של הענף עלולה להביא לעומס שלא בטוח שחברות האוטובוסים יוכלו להתמודד עמו , מן הצד השני התגברות הענף עלולה להביא לצמצום במערך האוטובוסים דבר שייפגע ביעילות התחבורה הציבורית.
מקורות
הצעת החוק:
https://knesset.gov.il/Laws/Data/BillGoverment/1092/1092.pdf
מוניות השירות בישראל- ויקיפדיה:
הסבר על הרפורמה משנת 2006:
http://media.mot.gov.il/PDF/HE_TRAFFIC_PUBLIC/TaxiLicense/TaxiLicenseProcedure2.pdf
נתונים על ענף המוניות בהתייחסות לרפורמה- מרכז המחקר והמידע של הכנסת:
https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03689.pdf
אפשרות היעלמות ענף המוניות והאינטרסים העומדים מאחורי הצדדים (דה-מרקר):