עיקרי החוק | הארכה הפטור הקיים והרחבתו כך שיכלול גם פטור ממס על הפרשי הצמדה. |
סוג ההצעה | ממשלתית |
סטטוס | עברה בקריאה ראשונה |
שמות קודמים | |
מחבר הפירוש | סופי שרב, דצמבר 2016 |
המצב כיום
תוקף התיקון לחוק פג בסוף שנת המס 2015, וכאשר תוקנה הוראת השעה ב-2012 לא נתנו את הדעת על מרכיב נוסף שגם עליו חל מס, והוא ההכנסה מהפרשי הצמדה על הלוואות אותה נותנת רשות מקומית לתאגיד מים שהוקם על ידה.
מה הצעת החוק אומרת
הארכת התקופה והרחבתה של הוראת השעה מ-2012 שקבעה כי רשות מקומית שמחזיקה באמצעי שליטה בתאגיד מים וביוב תהיה פטורה ממס על הכנסה מדיבידנד המשולם לה על ידי אותו תאגיד בשנים 2011 עד 2015 ,וכן תהיה פטורה ממס בשל הכנסה מריבית שנצברה באותה תקופה על הלוואות בעלים שנתנה הרשות המקומית לאותו תאגיד. במקביל נקבע אז תיקון הפוטר את תאגידי המים ממס חברות לאותה התקופה היינו עד סוף 2015.
התיקון המוצע הוא הארכת תקופת הוראת השעה עד סוף שנת המס 2018 והרחבתו על ידי הכללת פטור ממס המוטל על הכנסה מהפרשי הצמדה שנצברו בתקופת הפטור, בשל הלוואה שנתנה אותה רשות מקומית לאותו תאגיד מים וביוב. פטור זה משלים את הפטור הניתן מהכנסות מריבית קיימת חשיבות לקיומם של תאגידי מים וביוב כגופים נפרדים משום שכאשר נושא המים היה תחת הרשויות תקציבים אשר מיועדים לטיפול בתשתיות מים עורבבו עם כספים אחרים והיה קושי לעקוב. כיום כאשר הטיפול במים עבר לתאגידים נפרדים ישנה ירידה בכמות התקלות ויש יותר השקעות בתשתיות. הצעת החוק באה להבטיח רמת שירות נאותה בתחום שירותי המים והביוב, ע"י ניהול עסקי מקצועי ויעיל של מערכת המים והביוב ברשות המקומית, ועל מנת לעודד הקמת תאגידי מים וביוב על ידי רשויות מקומיות שטרם הקימו תאגידים כאמור.
השינויים הצפויים מאישור החוק
נכון להיום פועלים 56 תאגידי מים וביוב, ומדובר במספר הגדול בכפי שלושה מהמספר אליו כיוון המחוקק מלכתחילה. מספר כה גדול של תאגידים יוצר נטל על המשק, מעמיס עלויות מיותרות על צרכני המים ומסבך את הרגולציה על המשק יתרה מכך הוא מקשה עד מאוד על אפקטיביות הרגולציה. מרבית התאגידים הנם קטנים מידי ולפיכך נדרש לפעול בהקדם להקטנת מספרם. בכך יתאפשר מיצוי יתרונות לגודל והפחתת תעריף לצרכן לשם השגת יעילות כלכלית כאמור, מומלץ כי רשות המים תפעל בהקדם לצמצום מספר התאגידים תוך איחוד של תאגידים קיימים, זאת על בסיס יעילות פריסה גאוגרפית ופריסה מיטבית של מערכת המים והביוב. קיים דו"ח בנושא אך נראה כי הצמצום לא נעשה מסיבות פוליטיות.
לפי סיכום מיום 14/11/16 בין יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (ליכוד) ושר האנרגיה יובל שטייניץ תאגידי המים יצומצמו מ-56 ל-11 אזוריים בלבד. בנוסף, כל רשות שהקימה תאגיד תחויב לעבור לתאגיד האזורי. ההסכמות הללו מעוגנות בהצעת חוק שהגיש קיש עם קבוצת ח"כים.
מקורות
הצעת החוק:
https://knesset.gov.il/Laws/Data/BillGoverment/1101/1101.pdf
ניכוי מס התשומות בשל העברת נכסים מרשות מקומית לתאגידי המים והביוב מאת עו"ד מאיר מזרחי , משרד מאיר מזרחי ושות':
http://www.b-tax.co.il/?p=11802
תאגוד אזורי של תאגידי מים וביוב בישראל הצעה למתווה ובחינת כדאיות כלכלית אפריל 2013:
http://www.water.gov.il/Hebrew/about-reshut-hamaim/Authority-Board/DocLib10/mitve-hazaa.pdf
תאגידי המים: התייעלות מקורות הייתה מאפשרת הורדה נוספת בתעריף המים:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001077711
השר שטייניץ יתמוך ביוזמת ח"כ קיש: תאגידי המים יצומצמו ויהפכו לאזוריים: