הממשלה מתנגדת לבקשות חברי הכנסת ללכת "צעד מעבר" לדו"ח טרכטנברג

הממשלה מתנגדת לבקשות חברי הכנסת ללכת "צעד מעבר" לדו"ח טרכטנברג

יונתן שחם

ועדת הכספים, 7 בנובמבר 2011, דיון המשך בהמלצות טרכנטברג בנושא המיסוי. לקריאת הדיווח על הדיון הקודם

השתתפו:

משה גפני (יו"ר) – יהדות התורה

ציון פיניאן (רכז קואליציה) – ליכוד

רוחמה אברהם בלילא (רכזת אופוזיציה) – קדימה

דב חנין – חד"ש

אבישי ברוורמן – עבודה, ממלא מקום של יחימוביץ

מירי רגב – ליכוד

פאינה קירשנבאום – ישראל ביתנו

ליה שמטוב – ישראל ביתנו

דוד אזולאי (איחר בחצי שעה) – ש"ס

יצחק וקנין (איחר בחצי שעה) – ש"ס

שי חרמש (איחר ברבע שעה) – קדימה

רונית תירוש (איחרה בשעה) – קדימה

שני לוביסטים עם שרוך כתום

נציגת לשכות המסחר

נציג לשכת רו"ח

נציגי משרד האוצר

נציגי משרד המשפטים

נעדרו:

זבולון אורלב

אורי אריאל (היה בהתחלה אבל הלך לפני שהדיון התחיל)

מגלי והבה

עינת וילף

אחמד טיבי

חיים כץ

ראלב מג`אדלה

עובדי הקבלן

בתחילת הישיבה הציעו חברי הכנסת קירשנבאום, רגב, חנין, ושמטוב לדון בנושא עובדי הקבלן עקב השביתה החלקית שהייתה בבוקר. בדיון שהתפתח הסכימו כמעט כל חברי הכנסת שהמדינה היא המחולל הגדול ביותר של העסקה פוגענית של עובדי קבלן. היו"ר גפני אמר שהוא צריך לבדוק עם יו"ר ועדת עבודה ורווחה, שגם אחראית לנושא, את האפשרות לדיון משותף. חנין, שמטוב ורגב הזכירו הצעות חוק שלהם הקובעות שמזמין השירות (המעסיק האמיתי) יהיה אחראי לכל הזכויות הקבועות בחוק של עובדי הקבלן. חנין סיפר שהאוצר התנגד להצעה מכיוון שהיא כרוכה בעלויות תקציביות גבוהות – כלומר הממשלה בעצם הודתה שעובדי הקבלן המועסקים במשרדי הממשלה מועסקים בניגוד לחוק.

משרד האוצר מתנגד להטבות מס לשכבות המוחלשות ולמעמד הביניים

בדיון הקודם הציגו נציגי משרד האוצר (מנהל הכנסות המדינה) הצעה לשינוי בשיעורי המס. ההצעה מתבססת על פרק המיסוי בדו"ח טרכטנברג (עוד על היחס של חברי הועדה לדו"ח – בהמשך). עיקרי ההצעה הממשלתית היו: לא להוריד מס הכנסה לשכבות הגבוהות; להעלות את מס החברות ואת המס על הבורסה; לתת נקודות זיכוי עבור ילדים גם לגברים; לא להעלות מסים על דלק; להוריד מסי קנייה ומכסים; לא להוריד את המע"מ.

בדיון הקודם חברי הכנסת שנכחו (5 בלבד) דרשו מהמשרד לבחון הטבות מס לשכבות המוחלשות ולמעמד הביניים. כמו כן, דרשו חברי הכנסת למצוא דרך להיטיב גם עם מי שאינם משלמים מס בשל הכנסה נמוכה הפטורה ממס. היום היו אמורים לחזור נציגי האוצר עם תשובות.

גם בדיון הזה, כמו בקודם, כל התשובות שניתנו לחברי הכנסת ניתנו בעל-פה, ולא הוצגו נתונים בפריסה רחבה שיאפשרו לחברי הכנסת לקבל החלטה (אפשר לקרוא עוד על הנושא בדיווח הקודם).

האוצר מתנגד להצעות חברי הכנסת

רוב התשובות שנתנו האוצר ומשרד המשפטים לבקשות חברי הכנסת היו שליליות או מסתייגות. כל חברי הכנסת חזרו על כך שהם לא מתכוונים לאשר את הצעת הממשלה ללא מתן פתרונות לשכבות המוחלשות ומעמד הביניים בתחום המסים ובתחום הדיור. חברי הכנסת תקפו את נציגי משרד האוצר שוב ושוב, בייחוד לאחר שנציג המשרד אמר "אם יש כסף, אז ניתן". חברי הכנסת שבו ואמרו מספר פעמים (גם בדיון הקודם) שהם הציעו את ההצעות שטרכטנברג המליץ עליהן עוד הרבה לפני שהתפרסם דו"ח הוועדה, ושמשרד האוצר התנגד לכל ההצעות ולא היה מוכן להקשיב.

דו"ח טרכטנברג: "מוקצה מחמת מיאוס"

חברי הכנסת חזרו שוב ושוב על הביקורת שלהם על דו"ח טרכטנברג ועל התהליך שהוביל להקמת הוועדה. חברי הכנסת הביאו מספר דוגמאות לכך שהם דנו בנושאים הקשורים ביוקר המחיה מאז תחילת הקדנציה ולפני פרוץ המחאה ושמשרד האוצר והממשלה חסמו את כל ההצעות של הוועדה. חברי הוועדה חזרו ואמרו כי ההמלצות של דו"ח טרכטנברג כבר עלו בישיבות הוועדה, וכי המלצות רבות אחרות של ועדת הכספים לא הגיעו לדו"ח. כולם הסכימו שהדו"ח אינו מספק ולא יביא פתרון אמיתי למצוקה החברתית ולבעיות הדיור.

חברי הכנסת שנכחו בדיון אמרו, כי אם הממשלה לא תקבל את הדרישות שלהם, בסופו של דבר הם ימצאו דרך לעקוף אותה בחקיקה. היו"ר גפני וח"כים אחרים אמרו שהם מקווים שעם הלחץ של המחאה יהיה להם קל יותר לכופף את הממשלה.

יו"ר הועדה מבקש את דעת המשמר החברתי

בגלל אי הבנה ביני ובין היו"ר, לא דיברתי בדיון עצמו. אחרי שהדיון נגמר נגשתי אליו והוא הצהיר שהוועדה מאוד מעוניינת לשמוע את דעת המשמר ואנשי המחאה, ושבכל פעם שנבקש לדבר נקבל רשות.

תשובות הממשלה לפי נושאים

ניוד נקודות זיכוי בין נשים לגברים

הממשלה מציעה לתת שתי נקודות זיכוי על כל ילד לגבר עם ילדים עד גיל 3. למה? היום נשים מקבלות נקודות זיכוי עבור ילדים, אבל בגלל ש-60% אחוז מהנשים העובדות לא משלמות בכלל מסים, זה לא עוזר להן (60% לא מגיעות כלל לסף המס. 20% מקבלות את נקודות הזיכוי ולכן לא משלמות מסים). בדיון הקודם כל חברי הכנסת התעקשו שצריך לתת אפשרות לזוג (גבר ואישה) להעביר ביניהם את נקודות הזיכוי (מהאישה לגבר או ההיפך) כדי לקבל את ההטבה בלי קשר למי עובד ולכמה הוא מרוויח (לשם כך משפחה תצטרך להגיש דו"ח שנתי משותף או לדווח במיוחד באופן אחר).

היום השיב משרד האוצר שהוא לא מוכן לאפשר פתרון זה, מכיוון שהעלות שלו למדינה גבוהה מאוד.

מס הכנסה שלילי

בדיון הקודם ביקשו חברי הכנסת מנציגי הממשלה לבדוק את האפשרות להרחיב את מס ההכנסה השלילי, הניתן למי שאינם מגיעים לסף המס. נציגי הממשלה השיבו שדרוש להם עוד זמן כדי לתת תשובות ושביום א' הקרוב הם יתנו תשובות לחברי הכנסת.

הורדת מסים לשכבות הביניים לא עלתה כלל לדיון

בדיון הקודם של הוועדה הצהירו כל חברי הכנסת כי צריך להוריד מסים לשתי מדרגות המס הנמוכות, כלומר למי שמרוויחים מעל 4,500 ₪ בחודש ועד כ-8,500 ₪ בחודש. היום הנושא לא עלה לדיון והיה נראה ששני הצדדים (חברי הכנסת והממשלה) שכחו או התעלמו ממנו במכוון.

הכרה בריבית על המשכנתא ופתרונות בתחום בדיור

בדיון הקודם חברי הוועדה ביקשו מנציגי האוצר לבדוק את האפשרות להעניק הכרה בהוצאה על ריבית המשכנתא לצרכי מס. היום אמרו נציגי משרד המשפטים שהם לא תומכים ברעיון מסיבות עקרוניות הקשורות למבנה מערכת המס. מבחינתם רכישת דירת מגורים אינה הכנסה לצורך ייצור הוצאה, ולכן לא צריך לתת לה הכרה לצרכי מס. נציגי משרד האוצר גם התנגדו מסיבות אחרות: לטענתם מדובר בהטבה פרוגרסיבית, שמיטיבה עם מי שכבר יש לו הכנסות גבוהות. לדבריהם צריך לנסות לפתור את הבעיה דרך מנגנונים של משרד השיכון. חשוב להזכיר שוועדת טרכטנברג המליצה המלצות מאוד כלליות בתחום הדיור, ושהכרזות הממשלה על מהלכים בנושא הדיור, כמו חוק הוד"לים, ספגו ביקורת נרחבת מגורמים רבים.

חברי הכנסת כעסו מאוד על התשובות, ועל כך שהממשלה לא מציעה פתרונות אמיתיים בנושא הדיור. בתגובה הציעו חברי הכנסת שתי הצעות: הראשונה היא להחזיר את הדיור הציבורי ולהשקיע תקציב משמעותי בבניית דירות ציבוריות על ידי הממשלה. ההצעה השנייה היא לתת פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה שמרוויחים משכורות של מעמד הביניים ושל השכבות המוחלשות. כיום המע"מ הוא כמעט 14% ממחיר הדירה. משרד האוצר השיב שהם יבדקו את הנושא, אך להערכתם מדובר בהשפעה שולית על מחירה הסופי של הדירה.

אי הטלת מס נוסף על חסרי פנסיה

בדיון הקודם ביקשו חברי הכנסת לבדוק כיצד ניתן לתת פטור מהעלאת המס על הבורסה ועל ריבית לאנשים בגיל הפנסיה שאין להם הכנסה אחרת או קרן פנסיה. על אף שבדיון הקודם נראה היה שיש נכונות מצד חברי הכנסת ומצד משרדי הממשלה לקדם את הנושא, היום היה רושם כאילו חזרו לנקודת ההתחלה. היו"ר גפני נזף קשות בנציגי הממשלה על כך שלא באו לדיון עם תשובה ברורה לשאלה שהעלו חברי הוועדה בדיון הקודם. בסופו של דבר סוכם שהרעיון מקובל על הממשלה וצריך למצוא את הניסוח המשפטי ולקבוע את תקרת ההכנסות המתאימה.

הצעות נוספות של חברי הכנסת

הצעות אלו הוצעו על ידי חברי הכנסת במהלך הדיון, אבל לא זכו לדיון מסודר או להתייחסות רצינית של משרדי הממשלה.

דב חנין

להעלות את המדרגה האחרונה ל-55% (במקום 48% על פי הצעת הממשלה הנוכחית) בדומה לשיעורי מס הקיימים במדינות אחרות; להטיל את המס המיוחד על הכנסות גבוהות ברמה של 4% (במקום 2% על-פי הצעת הממשלה, תוספת של 800 מיליון ₪); להעלות את מס החברות בצורה דרמטית כך שיהיה מקביל למס ההכנסה, כך גם לגבי מס על ההון (הבורסה). כעקרון – המס צריך להיות תלוי בהכנסה ולא במקור שלה (עבודה/הון/חברה).

יצחק ועקנין

להחזיר את הדיור הציבורי, בהשקעה של כ-4 מיליארד ₪ בשנה.

מה הלאה?

ביום ב' הקרוב (14.11) צפויה הוועדה להתכנס ולהצביע על ההצעות, ולאחר מכן הן יעברו למליאה לקריאה שנייה ושלישית. חשוב לציין שאם הועדה לא תאשר גרסה כלשהי של השינויים – תהיה הממשלה בבעיה קשה מבחינת גביית המסים.

היו"ר גפני אמר שהוא ייכנס, עוד לפני הדיון ביום ב', דיון נוסף, לא פורמלי, עם ראשי הסיעות בוועדה ועם ראשי משרדי האוצר והמשפטים כדי לראות במה אפשר להגיע להסכמות.

כתובות של חברי הכנסת

mgafni@knesset.gov.il, ravraham@knesset.gov.il, zorlev@knesset.gov.il, dazulay@knesset.gov.il, uria@knesset.gov.il, mwahaba@knesset.gov.il, einatw@knesset.gov.il, yvaknin@knesset.gov.il, shermesh@knesset.gov.il, atibi@knesset.gov.il, hkatz@knesset.gov.il, gmagadle@KNESSET.GOV.IL, zpinian@knesset.gov.il, fkirshenbaum@knesset.gov.il, mregev@knesset.gov.il, lshemtov@knesset.gov.il, rtirosh@knesset.gov.il

עריכה: ורדה גיל

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs