הח"כים התקשו להחליט בהיעדר מידע מהאוצר בנושא המיסוי
יו"ר ועדת הכספים משה גפני. הסכים עם המשמר החברתי שנחוצה יותר שקיפות

הח"כים התקשו להחליט בהיעדר מידע מהאוצר בנושא המיסוי

יונתן שחם

הועדה התכנסה היום (ה' 3.11) כדי לדון בהצעה של הממשלה לשינויים במיסוי. אני נשלחתי כנציג המשמר החברתי לועדה. אתמול היה קשה מאוד למצוא את הנושאים המפורטים של הדיון, תוכלו לקרוא עוד בנוט שפורסם אתמול.

מי היו?

יו"ר ועדת הכספים משה גפני. הסכים עם המשמר החברתי שנחוצה יותר שקיפות

משה גפני (יו"ר) – יהדות התורה

רוחמה אברהם בלילא (רכזת אופוזיציה) – קדימה

ציון פיניאן (רכז קואליציה) – ליכוד

רונית תירוש (הגיעה באיחור של יותר משעה) – קדימה

פאינה קירשנבאום (הגיעה באיחור קל) – ישראל ביתנו.

מי לא היו?

זבולון אורלב

דוד אזולאי

אורי אריאל

מגלי והבה

עינת וילף

יצחק וקנין

שי חרמש

אחמד טיבי

חיים כץ

ראלב מג`אדלה

מירי רגב

ליה שמטוב

כמה מילים כלליות

הדיון היה רציני אבל כמעט כל חברי הועדה לא היו. הנושא לדיון, מדיניות המיסים, הוא אחד החשובים שיש לוועדה לדון בהם ואחד המרכיבים המרכזיים של המחאה. לא ברור למה חברי הכנסת האחרים לא באו. מי שכן באו היו רוב הזמן רציניים.

המתח בין חברי הכנסת ונציגי הממשלה, במיוחד משרד האוצר, היה ברור. היו הרבה ויכוחים על מה ייעשה בהסכמה ומה הועדה לא תעשה אם הממשלה לא תסכים, הרבה ביקורת של חברי הכנסת על הצעות הממשלה ודרישות למידע מפורט יותר. היה ניכר שיש הרבה תסכול של חברי הכנסת מדרך ההתנהלות של האוצר. מומלץ לקרוא את הדיווחים הקודמים מישיבת ועדת הכספים.

חמשת חברי הכנסת שהיו (מתוך 17) דרשו מהממשלה להוריד מיסים למעמד הביניים – מה יהיה בהצבעות עצמן ביום שני?

משרד האוצר הציג בדיון את ההצעה של הממשלה לשינויים במיסים, מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ, מכסים, נקודות זיכוי ועוד, וחברי הכנסת והנציגים שאלו שאלות והציעו שינויים. ביום שני הקרוב הועדה אמורה לקבל ממשרד האוצר תגובות לשאלות וההצעות ולהצביע עליהן. אם הועדה לא מאשרת, רוב ההצעות של הממשלה לא יכולות להגיע לקריאה שניה ושלישית בכנסת ולהיכנס לתוקף. לכן הדיון הזה חשוב מאוד ונוגע בחלקים מרכזיים מהנושאים שעלו במחאה ובהמלצות של ועדת טרכטנברג.

אלו עיקרי ההצעות, פירוט נוסף בהמשך (ננסה גם להעלות את המצגת המודפסת שקיבלנו):

  • ההצעה של הממשלה בנויה כך שמה שמורידים לוקחים ממקום אחר – התקציב לא יגדל.
  • לבטל את ההפחתה המתוכננת במס הכנסה: מס ההכנסה, שהיה אמור לרדת לבעלי הכנסות של מעל 8,600 ₪ בחודש, לא יירד אלא יישאר כפי שהוא היום; מי שמרוויחה (גבר או אישה – זו נקודה חשובה) עד 8,600 – המס שהיא משלמת עכשיו יישאר כפי שהוא
  • להעלות את מס ההכנסה לבעלי הכנסות של מעל 40,000 שקל בחודש.
  • להוסיף מס מיוחד בשיעור 2% על הכנסות של יותר ממיליון שקלים בשנה – לא משנה אם ממשכורת או ממקומות אחרים.
  • להעלות את מס החברות באחוז אחד (25% במקום 24% שהוא היום) במקום להוריד אותו.
  • להעלות את המס על הבורסה (וריבית) ל-25% (במקום 20%) ולהעלות לבעלי שליטה ב-5% נוספים.
  • להוסיף שתי נקודות זיכוי לאבות עם ילדים עד גיל 3.
  • לא להעלות את המיסים על הדלק שהיו אמורים לעלות בינואר.
  • להוריד מכסים ומיסי קניה.
  • לא להוריד את המע"מ.

כל חברי הכנסת שהיו בדיון אמרו שההצעות לא מספקות מכיוון שהן לא מטפלות בבעיות של מעמד הביניים והשכבות החלשות. הם התחייבו שללא הפחתות מיסים נוספות לשכבות החלשות והטבות לרוב האוכלוסייה שכלל לא מגיע לסף המס (חצי מכל העובדים במשק לא מרוויחים מספיק כדי לשלם מס הכנסה) – הועדה לא תאשר את ההצעות של הממשלה. אבל, וזה "אבל" גדול, בדיון היו רק חמישה חברי כנסת מתוך 17 וברגע המכריע כל ה-17 יכולים להצביע ולהביא לתוצאה הפוכה.

על החשיבות של נתונים ודיון בחלופות

במקרים רבים חברי הכנסת ביקשו מנציגי האוצר נתונים כמו: כמה עולה הפחתת/העלאת מס מסוימת, מה היה קורה אם בוחרים באפשרות אחרת וכו'. בחלק מהפעמים הנציגים ענו אבל בחלק גדול מהמקרים לא היו להם תשובות. כך נותר מצב שחברי הכנסת לא יכולים בעצם לגבש חלופות ראויות להצעה של הממשלה וכל הדיון נעשה מסביב להצעה של הממשלה, שמאלה או ימינה.

כל הנתונים האלו אגב, קיימים במנהל הכנסות המדינה. בנושא של מיסוי כל המספרים והנתונים קיימים ולא צריך לחקור כדי למצוא אותם. בסוף הדיון ביקשתי וקיבלתי את רשות הדיבור ואמרתי שאני, כנציג "המשמר החברתי", לא יכולתי למצוא את ההצעה לדיון ושממה שנראה גם חברי הכנסת קיבלו אותה עכשיו בישיבה. ההצגה של אפשרות בחירה אחת בלבד, ההצעה של הממשלה, היא בעייתית וראוי היה שמשרד האוצר יפתח את כל הנתונים וכך היה נוצר מרחב חלופות עבור חברי הכנסת ועבור הציבור ולא פינג-פונג בין הח"כים והממשלה.

היו"ר גפני אמר שהסיבה שהדברים לא התפרסמו היא שתזכיר ההצעה של הממשלה יצא רק בלילה והועדה החליטה לעשות ישיבה מהירה, ביום שבו בדרך כלל לא עושים ישיבות, במקום לחכות ליום שני. הוא אמר שהוא מקווה שבעקבות המחאה יהיה דיון ציבורי והתעניינות וחברי הכנסת יוכלו ללחוץ על הממשלה.

מה הלאה?

הועדה מתכנסת לעוד ישיבה ביום שני. בישיבה הזו אמורים לבוא נציגי האוצר עם תשובות לשאלות ולדרישות של חברי הכנסת. הועדה אמורה להצביע על ההצעה (עם תיקונים שהיא תכניס אליה) בישיבה ביום שני. השאלה היא איך יצביעו הח"כים בסופו של דבר, במיוחד אלו שלא היו בדיון.

מה אפשר לעשות?

אפשר לפנות לחברי הכנסת באופן ישיר, במיוחד למי שלא היו בדיון, ולדרוש מהם להביע בבירור את העמדה שלהם. "המשמר החברתי בכנסת" עדיין נמצא בתחילת פעילותו, ואנו לא יכולים בשלב זה להציע עמדה משלנו. לכן אני (יונתן) מבקש מכם ומכן לנסח לבד פניה ולשלוח אותה לכל החברים בועדה. אפשר להיעזר בנקודות שמופיעות למטה וכוללות את מרבית ההערות שהיו בועדה (והערות אישיות שלי) להצעה של הממשלה.

מס הכנסה – האם תהיה הורדה לשכבות המוחלשות ומעמד הביניים?

ההצעה של הממשלה היא לבטל את הפחתות המיסים שתוכננו. אבל:

שתי מדרגות המס הראשונות (עד 8,600 ₪ בחודש) לא היו מתוכננות לרדת בכל מקרה והן יישארו אותו הדבר. בישראל, חצי מכלל השכירים לא משלמים מס הכנסה בכלל, כי הם לא מרוויחים מספיק בשביל לשלם. כך שהורדות המיסים האלו לא יעזרו להם.

המצב חמור עוד יותר באשר לנשים – 75% מהנשים העובדות לא מרוויחות מספיק בשביל לשלם מס ומצבן לא ישתפר.

לכן חברי הכנסת דרשו להוסיף הורדת מס הכנסה לשתי המדרגות הללו והטבות נוספות למי שכלל לא משלמים מס (מס הכנסה שלילי, למרות שמו, אינו חלק ממערכת המס ולכן לא כלול בדיון ובהצעת הממשלה).

האם מס החברות יעלה? האם המיסים על הבורסה יעלו?

נציגי הממשלה התחייבו שכן, ואלו גם ההמלצות של ועדת טרכטנברג. אבל האם בסופו של דבר זה ייקרה? הפגיעה היא בגורמים החזקים במשק, שביבי טען בעבר שוב ושוב שצריך להוריד להם מיסים. גם כאן צריך לחץ שלנו, כדי שהמחאה תניב את הפירות האלו לפחות – בתור התחלה.

האם משפחות באמת ייהנו מנקודות זיכוי על ילדים?

הממשלה מציעה לתת שתי נקודות זיכוי לגבר עם ילדים עד גיל 3 על כל ילד. למה? היום נשים מקבלות נקודות זיכוי בעבור ילדים, אבל בגלל ש-75% אחוז מהנשים העובדות לא משלמות בכלל מיסים, זה לא עוזר להן. בנוסף, משרד האוצר הודה שאין כסף לחוק חינוך חינם מגיל 3 – מה שלא מפריע להם להפסיק את ההטבה הזו אחרי גיל 3 – ושלא בנו מעונות, ולכן רצו לתת עוד הטבה למי שיש לו ילדים. קירשנבאום הזכירה שכבר שלוש פעמים שאמרו שהמעונות יוקמו, העבירו באמצעות ההבטחה הזו פגיעות בציבור, וכולם יודעים מה קרה עם הכסף בסוף (לא בנו).

חברי הכנסת כולם התעקשו שצריך לתת אפשרות לזוג (גבר ואישה) להעביר ביניהם את נקודות הזיכוי (מהאישה לגבר או ההפך) כדי לקבל את ההטבה בלי קשר למי עובד ומרוויח כמה (בשביל זה משפחה תצטרך להגיש דו"ח שנתי משותף). רונית תירוש הקשתה ושאלה מודע הולכים למסלול הזה במקום הכרה בהוצאות מטפלת ומשרד האוצר הסבירו שככה ההטבה יותר פרוגרסיבית והטבה של הכרה בהוצאות תעזור יותר למי שמרוויחה יותר.

האם תהיה הכרה בהוצאות ריבית על משכנתא?

גפני ביקש שהממשלה תסביר את המשמעותיות של הכרה בריבית על המשכנתא בהוצאה מוכרת למס הכנסה.

ומה עם מס הכנסה שלילי?

גפני ביקש שהממשלה תתיחס גם לנושא הזה, למרות שהוא לא נכנס תחת החוק באופן מובהק, כי רוב צעדי המיסוי לא עוזרים למי שלא משלם מס, ומדובר בחצי מהעובדים.

יש עוד נושאים שעלו אך לא אוכל להתייחס אליהם כרגע, אשתדל להרחיב בהמשך.

כתובות של חברי הכנסת

mgafni@knesset.gov.il, ravraham@knesset.gov.il, zorlev@knesset.gov.il, dazulay@knesset.gov.il, uria@knesset.gov.il, mwahaba@knesset.gov.il, einatw@knesset.gov.il, yvaknin@knesset.gov.il, shermesh@knesset.gov.il, atibi@knesset.gov.il, hkatz@knesset.gov.il, gmagadle@KNESSET.GOV.IL, zpinian@knesset.gov.il, fkirshenbaum@knesset.gov.il, mregev@knesset.gov.il, lshemtov@knesset.gov.il, rtirosh@knesset.gov.il

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs