הצעת חוק סבסוד קייטנות להורים עובדים בפריפריה

הפירוש מאת יובל שמחי
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק מימון קייטנות להורים עובדים בישובי פריפריה

 

המצב כיום

בישראל קיים הפרש גדול בין ימי החופשה של הורים, לבין ימי החופשה של ילדיהם. הקייטנות המתקיימות במהלך חופשת הקיץ, נותנות בין היתר מענה להורים עובדים ומאפשרות להם להמשיך בעבודתם באופן סדיר גם במהלך החופשה של ילדיהם.
מנתונים משנת 2010, עולה כי פערי ההכנסה בין המרכז לפריפריה, עומדים על כ-41% לטובת המרכז. כמו כן, שיעור הפניות לשירותי הרווחה בפריפריה, גדול משיעור הפניות במרכז.
כיום ישנן רשויות מקומיות המעניקות סבסוד לקייטנות, אך הקריטריונים אינם אחידים. בנוסף, אין פיקוח על מחירי הקייטנות ולכן, הורים שידם אינם משגת ממעטים לשלוח את ילדיהם אליהן.

מה הצעת החוק אומרת

ההצעה מתמקדת באזורי הפריפריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל. אזור פריפריאלי מוגדר כאזור מרוחק, או שאינו נגיש לאפשרויות (תעסוקה, שווקים) ולפעילויות (השכלה, קניות, פנאי) כלומר, פריפריאליות, היא ההפך מנגישות (לפי הגדרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).
לפי החוק, הורה יחיד או בני זוג העובדים במשרה מלאה ומתגוררים בישובים בנגב ובגליל, אשר נמנים עם ארבעת האשכולות הנמוכים לפי המדד הכלכלי-חברתי של הלמ"ס יהיו זכאים לסבסוד מלא לקייטנות של ילדיהם.

השינויים הצפויים מאישור החוק

שינוי זה עשוי להוות תמריץ ליציאה לשוק העבודה עבור משפחות, בהם אחד המפרנסים, לרוב האם, מוותר על יציאה לעבודה מחשש שההוצאות על קייטנה יהיו גבוהות מההכנסה. הדבר יותיר הכנסה פנויה למשפחות אלו ויקל משמעותית על הורים יחידניים שמתקשים לכלכל את ילדיהם בכוחות עצמם. הדבר עשוי לסייע בצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז, שכן הוא יתן להורים אפשרות לעבוד ולילדים מסגרת חינוכית נוספת שיכולה לקדם אותם.

היכן עומדת הצעת החוק

נפלה בקריאה טרומית בהצבעה שמית ב- 21.5.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/19/1724.rtf
ועדת השרים לחקיקה: נגד סבסוד קייטנות לילדים בפריפריה- מתוך אתר המשמר החברתי – http://hamishmar.org.il/hakika10021422/
מדד הפריפריאליות- הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (אוקטובר 2010) – http://www.cbs.gov.il/hodaot2011n/23_11_003maz6.pdf
רמת חיים- מרכז לעומת פריפריה- נתונים מסקר הוצאות משק הבית וסקר הכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ינואר 2011) – http://www.cbs.gov.il/kenes/kns_2_12_6.pdf
קייטנות הקיץ- מרכז המחקר והמידע של הכנסת (יוני 2013) – http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03250.pdf

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs