הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – פטור מדמי ביטוח לחיילים משוחררים)

הפירוש מאת יובל שמחי
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי למשך שלושה חודשים לאחר שחרור חייל

 

המצב כיום

המוסד לביטוח לאומי אמון על הביטחון הסוציאלי בישראל והוא נותן הגנה כלכלית וחברתית לתושבי מדינת ישראל באמצעות גמלאות שונות, בהתאם לחוק. בהתאם לחוק, המוסד גובה את דמי הביטוח הלאומי ואת דמי הביטוח הממלכתי אותם מחויב לשלם כל תושב במדינת ישראל (למעט מספר חריגים). הסכום החודשי לתשלום משתנה לפי המעמד של האדם: שכיר, סטודנט וכדומה. אין הטבה מיוחדת לחיילים משוחררים בתשלומים אלו. לפי חוק קליטת חיילים משוחררים, חייל משוחרר מקבל מענק שחרור, פיקדון צבאי והטבות נוספות, שנועדו לתגמל אותו על שירותו ולסייע לו להתאקלם בחברה האזרחית בקלות רבה יותר.

מה הצעת החוק אומרת

החוק פוטר חיילים משוחררים ששירתו לפחות שני שלישים מהשירות הסדיר שלהם, או מי ששירת שנתיים בשירות אזרחי, מתשלום דמי ביטוח לאומי בשלושת החודשים הראשונים לשחרורם.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מטרת החוק היא להקל על חיילים משוחררים במעבר בין המסגרת הצבאית/ההתנדבותית לאזרחות. אמנם, לא מדובר בסכום גדול אך ייתכן שהוא יקל על מי שמצוי במצב כלכלי קשה ויאפשר לו למצוא עבודה לפני שיצבור חובות. כמו כן, הפטור ייתן לחיילים המשוחררים זמן להתרגל לאזרחות לפני שיצטרכו לעסוק בביורוקרטיות השונות. בנוסף, פטור מתשלום ביטוח לאומי הוא מעין תגמול, בדומה להטבות אחרות להן זוכה אוכלוסייה זו משום ששירתה את המדינה.

בדיוני הוועדה

להצעת החוק נוסף פטור מביטוח בריאות. ההטבה צומצמה משלושה חודשים לחודשיים. בנוסף, הוכנסו לרשימת הזכאים גם מי ששירתו בשירות סדיר ושוחררו מטעמי בריאות או נכות. השינוי המבוקש יתרום משמעותית למי שאינם עובדים בחודשים הסמוכים לשחרור מהשירות. יש לזכור את הוספת האוכלוסיה שאולי נדרשת לכך יותר, מי ששוחררו מסיבות בריאותיות או נכות.

היכן עומדת הצעת החוק

אושרה בקריאה שלישית ב-8.12.2014.

מקורות

הצעת החוק – http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/19/2472.rtf
דוחות מבקר המדינה על המוסד לביטוח לאומי- מרכז המחקר והמידע של הכנסת (2009) – http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02385.pdf
דמי ביטוח לאומי- מתוך אתר המוסד לביטוח לאומי- http://www.btl.gov.il/insurance/national%20insurance/Pages/default.aspx
חוק קליטת חיילים משוחררים – http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/150_023.htm
ועדת השרים אישרה: פטור לשלושה חודשים מדמי ביטוח לאומי לחיילים משוחררים- מתוך אתר
דה מרקר 25.05.2014 – http://www.themarker.com/news/1.2331351

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs