הצעת חוק ניירות ערך (תיקון – מימון חברתי לעסקים)

מחבר הפירוש אדם ברעם ומחלקת המחקר
סוג ההצעה פרטית
עיקרי החוק הקלה באפשרות גיוס ההון לחברות צעירות וקטנות.

 

המצב כיום

לחברות קטנות וצעירות שאינן נסחרות בבורסה ואין מאחוריהן כיס עמוק, קשה מאוד לגייס הון ממשקיעים. פעמים רבות הן חייבות להסתמך על טוב ליבם של בנקים שיעניקו להן הלוואה, וכמובן חוסר התחרות בשוק הבנקאות הישראלי לא נוטה עימן חסד בקשר לתנאיה. הליך הנפקת אג"ח ציבוריות הוא מסובך למדי ומרבית החברות הקטנות מעדיפות לא להיכנס אליו כלל.

מה הצעת החוק אומרת

ראשית, הכנסה לחוק פרק המגדיר את המושג 'גיוס הון מקוון', וכולל את הדרישות מתאגידים המעוניינים לגייס הון באמצעות הרשת, ככמו גם כללים לפיהם מותר יהיה להפעיל אתר אינטרנט המתמחה בגיוס כזה.
שנית, מוצע להוסיף סעיף בחוק ניירות הערך שיגדיר מקרים של מכירה או הוצאה של ניירות ערך לקהל שאינם מיועדים לכלל הציבור, כמו למשל מכירה לקבוצת אנשי עסקים, או לבעלי מניות בחברה מסויימת. מכירה כזו יכולה להתבצע ללא פרסום תשקיף – מסמך עב כרס המפרט את מצבו הפיננסי של התאגיד, והכנתו כרוכה במשאבים רבים.
שלישית, מוצע להוסיף תת סעיף המאפשר גיוס הון מקוון עליו תהיינה הקלות משמעותיות בפיקוח, כל זמן שיעמוד במגבלות מסויימות – עד שני מיליון ש"ח בסך הכל, ולא יותר מ-5000 ש"ח ממשקיע בודד.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מדובר בשינוי חקיקתי מהותי בכל הקשור לגיוסי הון על-ידי תאגידים, ובסיסו בהפרדה של תאגידים גדולים ומבוססים מתאגידים צעירים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה, אך גם רמת סיכון משמעותית.
הסעיף הראשון למעשה מסדיר תחום שכבר קיים ומתפתח בימים אלה – אתרי גיוס ההמון כמו הדסטארט. אם עד עתה גיוס הון דרך אתרים אלו היה בעייתי לחברות ונוח בעיקר לאנשים פרטיים, הצעת החוק מבקשת לאפשר את השיטה המקוונת גם לתאגידים.
שאר הסעיפים בהצעת החוק נוגעים בעיקר במתן הקלות בפיקוח על השקעות שונות, מקום בו כדאי להיזהר בשינויים כדי לא ליצור חורים משמעותיים במערכת הפיקוח על השקעות במשק. מטרתם היא שעסק בינוני או קטן יוכל לגייס כספים בהליך פשוט יחסית מבחינה ביורוקרטית, לעומת הנפקת אגרות חוב בבורסה.
למדינה יש אינטרס מובהק בתמיכה ביזמות צעירה וקטנה, שכן חברות אלו צומחות במהירות וסוחפות איתן את המשק כולו, דרך יצירה מהירה של מקומות עבודה והגדלה של תוצר המדינה.

היכן עומדת הצעת החוק

עברה בקריאה טרומית ב-9.7.2014.

מקורות

חוק ניירות הערך – http://www.isa.gov.il/Download/IsaFile_2646.pdf
התיקון המוצע – www.knesset.gov.il/privatelaw/data/19/428.rtf/

 

>>>> לרשימת כל הצעות החוק >>>>

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs