עמדת המשמר: בעד
המשמר החברתי תומך בהצעת החוק משום שהיא מבקשת להגביר את השימוש בכלי משמעותי לשיפור איכות החיים והנגישות בתוך ערים, ומעבירה את ניהול ייזום והנעת תוכניות תמ"א 38 ופינוי בינוי לרשות מקצועית, שאינה תלויה בגחמות פוליטיות ובאינטרסים צרים. אף על פי כן, התמיכה היא בהסתייגות, משום שעולה חשש שחלקים נרחבים ברשות החדשה מיותרים, ויתכן אף שפותחים פתח לשחיתות או לפעולה באיומים מול תושבים. נעקוב אחר הדיונים ונבחן את עמדתנו בשנית.עיקרי החוק | הקמת רשות ממשלתית שתפקידה יהיה לקדם פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי. |
סוג ההצעה | ממשלתית |
סטטוס | עברה בקריאה ראשונה ב-13.7.2015 |
שמות קודמים | |
מחבר הפירוש | עופר שדה |
המצב כיום
פרויקטים מסוג חיזוק מבנים (תמ"א 38) ופינוי-בינוי נתקלים בקשיים רבים, בעיקר משום ריבוי בעלי ההחלטה בכל מיזם. ככל שהגורמים שצריכים להסכים להליך זה או אחר רבים יותר, גדל הסיכוי למחלוקות ביניהם ומשך הזמן מתחילת התכנון ועד תחילת הביצוע יתארך. מחלוקות כאלה עשויות לכלול התנגדויות של בעלי הנכסים, מו"מ עם הקבלן על התשלום, אישורים ממגוון רשויות לבנייה ועוד.
מה הצעת החוק אומרת
על פי הצעת החוק תוקם רשות להתחדשות עירונית – רשות ממשלתית לקידום פרויקטים מסוג זה. הרשות תהיה כפופה לשר הבינוי והשיכון ותפקידיה יהיו:
- לסייע להתארגנות דיירים, לקדם גיבוש הסכמות דיירים באמצעות הסברה.
- לרכז עוסקים במיזמים כאלה.
- לאתר אזורים עירוניים בנויים לשם חידושם.
- לערוך הכשרות לעוסקים בתחום.
- למנות יועצים חברתיים לדיירים לשם התאמת המיזמים לצרכיהם.
כמו כן, הרשות להתחדשות עירונית תהיה רשאית להכריז על שטח כעל מתחם פינוי-בינוי ולהמליץ לרשות מקרקעי ישראל להקצות קרקעות נוספות למיזמים קיימים לשם הגדלת הכדאיות הכלכלית.
השינויים הצפויים מאישור החוק
חשוב לדעת כי באפריל 2014 הוקמה קרן להתחדשות עירונית תחת רשות מקרקעי ישראל, ומטרותיה זהות למטרות הרשות המוצעת בחוק זה. עם זאת, בהגדרות התפקיד של הרשות חלו כמה שינויים מהותיים. ראשית הודגש נושא ההסברה, מתוך הבנה כי הסכמות הדיירים הן קושי משמעותי שיש להתירו באמצעות הסכמות והבנות. שנית, עד עתה, הסמכות להגדיר שטח כמיועד לפינוי-בינוי על פי חוק התכנון והבנייה ניתנה לוועדת שרים. העברת הסמכויות לגורמים מקצועיים שזה עיסוקם היומיומי עשויה להאיץ קבלת החלטות.
יש כמה מהמורות שהחוק עלול להיתקל בהן. מטרת הרשות היא לקדם פרויקטים של חיזוק מבנים ופינוי-בינוי. פעילות הסברתית של הרשות עלולה להיגרר להפעלת לחץ על דיירים, אם לחץ המגיע מאותם יועצים מומחים שמינתה המדינה כדי לקדם מיזמים ואם לחץ חברתי מצדם של דיירים אחרים. להסכמת הדיירים יש השלכות כלכליות, הן אישיות והן על כלל הדיירים, וחלקם לקבל על עצמם התחייבויות שלא היו מקבלים בנסיבות אחרות.
כמו כן, הרשות מרכזת כוח בכמה תחומים והדבר עלול ליצור פתח לשחיתות. הרשות מקיימת קשר שוטף עם עוסקים בתחומים הרלבנטיים, הן לשם הכללתם ברשימות העוסקים והן לשם הכשרתם, ובכוחה להמליץ על עוסקים מסוימים מתוכם (למשל קבלנים מבצעים). גם סמכותה להמליץ לרשות מקרקעי ישראל על הרחבת שטחים המיועדים לפינוי-פינוי במקרים של חוסר כדאיות כלכלית של מיזם נתון עלולה להיות פתח לשחיתות במקרה הרע או להפעיל לחץ על רשות מקרקעי ישראל במקרה הרע עוד יותר: מספיק לשכנע את הרשות להתחדשות עירונית שהמיזם אינו רווחי, וזו תמליץ למקרקעי ישראל על הרחבת שטחי המיזם.
מקורות
- הצעת החוק באתר משרד המשפטים (קובץ pdf)
- תיקון מספר 10 לחוק רשות מקרקעי ישראל אפריל, 2014: הקמת קרן להתחדשות עירונית ברשות מקרקעי ישראל, אתר נבו
- משרד השיכון: נקים קרן חדשה להתחדשות עירונית בפריפריה, גלובס, 7.11.2013
- זריקת מרץ לפינוי-בינוי: תוקם רשות ממשלתית להתחדשות עירונית, כלכליסט, 21.9.2014
עדויות מדיוני הוועדה בנושא:
One comment
Pingback: השבוע בכנסת: המשך הדיונים במתווה הגז, השפעות הרפורמה בבריאות הנפש במגזר העולים והערבים, ואי-מיצוי זכויות בדיור הציבורי | המשמר החברתי